Dwa spośród 30 zamówionych przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje tramwajów rozpoczęły kursowanie 31 października, tuż przed Świętem Zmarłych. W najbliższych dniach spotkać będzie je można na linii 12.
Komfortowe i bezpieczne
Nowa wersja tramwajów Jazz Duo różni się od pięciu tramwajów dostarczonych przez Pesa do gdańska w 2015 roku. Nowe modele zyskały szereg rozwiązań, które dodatkowo podnieść mają komfort jazdy pasażerów oraz warunki pracy motorniczych. W pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB. Wyznaczono także osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru. Udoskonalono też oświetlenie stopni wejściowych. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenia, która będzie się dostosowywać do temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie będzie to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.
Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka zostały wykonane z wandaloodpornych materiałów. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego. Nowe tramwaje zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego. Pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.

fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Koszt jednego tramwaju to ponad 8 mln zł, więc to nie jest mało, ale miasto Gdańsk konsekwentnie realizuje program rozwoju komunikacji publicznej, pod nazwą Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej. Jest to program unijny, który daje nam pieniądze, nie tylko na zakup tramwajów, ale także na rozwój infrastruktury tramwajowej. Trwająca modernizacja torów na Stogach oraz budowa nowej linii tramwajowej na Nowej bulońskiej są współfinansowane właśnie z tych pieniędzy. Zakup 15 nowych tramwajów jest współfinansowany w 83 procentach przez podatników Unii Europejskiej – powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Trzydzieści nowych tramwajów
Do Gdańska przyjedzie łącznie 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Spółka GAiT skorzystała bowiem z opcji umowy podpisanej z Pesą Bydgoszcz w lutym 2018 roku na zakup 15 nowych tramwajów. Pozwala ona na rozszerzenie zamówienia o kolejne tramwaje tego samego typu. I tak, w kwietniu tego roku spółka GAiT zamówiła kolejne 15 pojazdów tego typu.
Pesa miała swoje kłopoty, ciągłe wzloty i upadki, ale wiemy, że z tego kontraktu bardzo chce się wywiązać. Złożyliśmy zamówienie na kolejne 15 tramwajów do końca przyszłego roku. To są tramwaje dobrej jakości za dobrą cenę, dlatego jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali – podkreślił Prezes GAIT Maciej Lisicki.
Kontrakt z GAiT nie jest zagrożony. Sytuacja Pesa się stabilizuje. Mamy zapewnione finansowanie ze strony naszego właściciela – Polskiego Funduszu Rozwoju, a konsekwentnie wdrażane w firmie zmiany na poziomie organizacyjnym przynoszą efekty w postaci poprawienia efektywności i usprawnienia procesu produkcji. Oprócz przekazanych dzisiaj 2 tramwajów typu Jazz, dostarczymy też wszystkie pozostałe pojazdy – powiedział Marcin Grzyb Dyrektor Sprzedaży Rynku Tramwajowego Pesa Bydgoszcz

fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Patroni nowych tramwajów
Gdańsk konsekwentnie realizuje projekt nazwania nowych tramwajów imionami osób zasłużonych dla rozwoju miasta na przestrzeni wieków. Włączone właśnie do ruchu tramwaje Jazz Duo będą nosić imiona Brunona Zwarry oraz Zbyszka Cybulskiego.