Strona główna » Wiadomości » Transport miejski » Duże wydarzenie dla Poznania. Otwarto najnowocześniejszą zajezdnię tramwajową w Polsce

Duże wydarzenie dla Poznania. Otwarto najnowocześniejszą zajezdnię tramwajową w Polsce

Redakcja

Zajezdnia tramwajowa na poznańskim Franowie, została uroczyście otwarta dzisiaj o godz. 14:00. To najnowocześniejszy tego typu obiekt w kraju. Inwestycja kosztowała ok. 250 mln zł.

Powstała w poznańskiej dzielnicy Franowo zajezdnia, regularną pracę zacznie od dzisiaj. Ponad połowa środków tj. 152 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Podczas wczorajszego, oficjalnego otwarcia zajezdni prezydent Poznania Ryszard Grobelny podkreślał, że w długiej perspektywie obiekt ten korzystnie wpłynie na funkcjonowanie miejskiego transportu.

 

Nowa zajezdnia to pewniejsza i bezpieczniejsza komunikacja miejska. Wyeliminujemy część awarii, a co za tym idzie, zmniejszy się prawdopodobieństwo, że tramwaj nie dojedzie na przystanek, lub że się spóźni. Pojazdy będą też czystsze, bo w nowym obiekcie łatwiej je umyć i posprzątać – z pewnością będzie się nam lepiej jeździło

– powiedział prezydent Poznania. 

Zajezdnia zajmuje obszar 17 hektarów, gdzie na 13 km torowiska pomieścić się może ok. 100 tramwajów. Dodatkowo w razie konieczności istnieje możliwość rozbudowy obiektu do 150 pojazdów. W zajezdni zatrudnienie znajdzie 350 osób.

Przedstawiciele MPK pokreślają także, że jest to pierwszy tego typu obiekt w kraju, gdzie zastosowano system automatycznego sterowania. Pomóc ma to w obniżeniu kosztów funkcjonowania obiektu, a także ułatwić pracę reszcie załogi. Pozwoli m.in. na identyfikacje tramwaju już na wjeździe, sprawdzenie stanu technicznego oraz wyznaczenie trasy i miejsc postojowych. Dodatkowo umożliwia sterowanie wyjazdami z zajezdni. Sama zajezdnia wyposażona jest w dwie myjnie, centralny odkurzacz, tor prób technicznych, urządzenia służące do laserowego pomiaru kół, lakiernia i stanowisko do likwidacji szkód powypadkowych.

Zajezdnia została otwarta z blisko rocznym opóźnieniem. Umowę na jej budowę podpisano jeszcze w 2011 roku, a sam obiekt miał być gotowy w lipcu zeszłego roku. MPK tłumaczy wydłużenie prac, problemami z gruntem oraz niedociągnięciami projektowymi.

Dofinansowanie z UE do tego projektu wyniosło ostatecznie 152 mln zł. Początkowo kwota ta wynosiła „tylko” 50,6 mln zł. Zajezdnia jest bezpośrednio skomunikowana z siecią tramwajową miasta w ramach trasy na Franowo, która została wykonana w ramach inwestycji na Euro 2012.

 

źródło: PAP/ MPK Poznań

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x