Działania Ekonomia i rynek Infrastruktura Prawo i przetargi

Dostępność finansowania dla projektów PPP może się zwiększyć. Dotyczy to m.in. przebudowy dworców

Dostępność finansowania dla projektów PPP może się zwiększyć. Dotyczy to m.in. przebudowy dworców Fot. PKP SA

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wraz z Polskim Funduszem Rozwoju chcą zwiększenia dostępności finansowania dla projektów partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju i Polski Fundusz Rozwoju (PFR) podpisali list intencyjny inaugurujący program pakietowania projektów partnerstwa publiczno-prywatnego – PPP Pakietowego, podał resort. Głównym celem mechanizmu pakietowania jest ograniczenie kosztów oraz zwiększenie dostępności tej formy finansowania inwestycji dla mniejszych jednostek samorządu terytorialnego.

Jak powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik: -Wdrażamy cały zestaw działań, które mają rozruszać rynek PPP. Szkolimy, doradzamy, zmieniamy prawo. Przedwczoraj Prezydent podpisał nowelizację ustawy o PPP, a dzisiaj my podpisujemy list intencyjny z Polskim Funduszem Rozwoju, który pomaga w finansowaniu inwestycji.

PFR będzie poszukiwał uczestników grup pilotażowych m.in. w obszarze przebudowy i utrzymania obiektów dworcowych. To jeden z pięciu obszarów, które będą w zakresie zainteresowań Spółki i Ministerstwa. W dziedzinie transportowej jest również obszar dot. przebudowy/budowy i utrzymania dróg publicznych.

“Rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego oraz przyspieszenie inwestycji w nowoczesną infrastrukturę polskich samorządów są kluczowymi założeniami tzw. Planu Morawieckiego, które skutecznie udało się połączyć w tym projekcie. Wsparcie merytoryczne i finansowe Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, a także oferta jaką dysponuje PFR stwarza szansę na realizację nowych, istotnych dla lokalnych społeczności projektów inwestycyjnych.” – powiedział prezes PFR Paweł Borys. Dodatkową korzyścią, jaką może zaproponować PFR poprzez FIS jest możliwość udzielania pożyczek podporządkowanych prywatnym partnerom.

“Najwięcej potrzeb inwestycyjnych zostało zgłoszonych w obszarze infrastruktury drogowo-transportowej (tj.: drogi, ulice, obwodnice, węzły, mosty, dworce, linie kolejowe, tabor, węzły przesiadkowe) oraz w obszarze kubatura (muzea, centra akwizycji wiedzy, szkoły, przedszkola). Ich łączna wartość wynosi w sumie ponad 5,5 mld zł” – podsumowano w materiale.

źródło: ISBnews