Bez kategorii Ekonomia i rynek Przewozy towarowe Wiadomości

Dobre wyniki PKP Cargo w 2016 roku

Dobre wyniki PKP Cargo w 2016 roku Fot. PKP Cargo

Wyniki finansowe PKP Cargo w ubiegłym roku, choć przewoźnik odnotował stratę, były lepsze od oczekiwanych przez ekspertów. Ten rok ma być jeszcze lepszy.

W 2016 r. przychody Grupy PKP Cargo wyniosły 4 411 mln zł, a EBITDA 562 mln zł. przy czym strata netto PKP Cargo sięgnęła 133,8 mln zł, choć jeszcze w 2015 roku był zysk – 30,1 mln zł. To skutek spadku przewozów towarów, który dotknął cała kolej, ale widać już oznaki poprawy, bo w samym czwartym kwartale 2016 roku PKP Cargo zarobiło 66,5 mln zł. Tymczasem analitycy spodziewali się w czwartym kwartale jeszcze niewielkiej straty.

Pociągi PKP Cargo przewiozły 111,5 mln ton towarów oraz wykonały pracę przewozową na poziomie 28,5 mld tkm, co oznacza spadek w obu przypadkach o 4% w stosunku do 2015 roku. Zaś udział Grupy w rynku według pracy przewozowej wyniósł 51,6%.

To na pewno nie był dla nas łatwy rok. Jednak mimo skrajnie trudnego otoczenia rynkowego udało nam się zahamować spadek wolumenu przewozów i odwrócić niekorzystną dla nas tendencję. Od maja nasze udziały w rynku systematycznie rosną. To efekt naszej ciężkiej pracy i wielu zmian, które wprowadziliśmy jako nowy Zarząd. Nigdy nie zamierzaliśmy się poddawać, bo chcemy i lubimy wygrywać. Jestem przekonany, że nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa i w 2017 roku nasze wyniki i zadowolenie klientów z naszej pracy będą stale rosły – podsumowuje Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.

Libiszewski dodał, że duże znaczenie dla przewoźnika miało ograniczenie kosztów i bardziej skuteczne działania handlowe. – Wprowadziliśmy nowy model sprzedażowy i wciąż rozbudowujemy struktury handlowe dostosowane do najwyższych standardów świadczenia kompleksowych usług przewozowych. Wszystko po to, by być bliżej klienta i szybciej reagować na jego oczekiwania i potrzeby. W efekcie tych działań, dość szybko zaktywizowaliśmy pracę działów handlowych i pozyskaliśmy kilka ważnych kontraktów – wyjaśnia prezes Libiszewski.

Rok 2017 ma być dużo lepszy dla największego w Polsce przewoźnikiem towarowym. A to dlatego, że powinny wzrosnąć przewozy kruszyw i materiałów budowanych w związku z realizacją dużych inwestycji infrastrukturalnych. Atutami PKP Cargo pozostanie też transport intermodalny i przewozy zagraniczne, gdyż dodatkowym impulsem rozwojowym staje się Nowy Jedwabny Szlak i transport kolejowy kontenerów z Chin do Europy.

Maciej Libiszewski zaznacza, że rynek ma zaufanie do PKP Cargo, gdyż w 2016 roku kurs akcji  spółki na giełdzie wzrósł dwukrotnie.