Możliwe, że w tym roku uda się zakończyć modernizację trasy łączącej Warszawę z Poznaniem Już 5 lat trwają prace, które powinny zakończyć się w 2020 roku. Na projekt wydano potężne pieniądze, chociaż nie zakłada on skrócenia czasu podróży pociągiem.
Już od ponad 5 lat trwa modernizacja szlaku między Poznaniem a Warszawą. Prace wykonywane są w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz”. Modernizacja szlaku została podzielona na trzy części: LCS Konin, LCS Kutno, LCS Łowicz/
- Za odcinek LCS Konin odpowiedzialna była firma Torpol, która zakończyła swoje prace wraz z końcem sierpnia 2020 roku. Wartość kontraktu na ten odcinek przekroczyła 1 mld zł brutto
- Za odcinek LCS Kutno odpowiadało konsorcjum ZUE, Budimex (lider), STRABAG. Budimex informował o zakończeniu swojej części prac w październiku 2020 roku, jednak prace przy odcinku wciąż są w realizacji. Wartość umowy opiewała na kwotę blisko 800 mln zł brutto.
- Za odcinek LCS Łowicz odpowiadało konsorcjum Trakcji (lider) z hiszpańską Comsą, prace nadal trwają, a wartość kontraktu opiewa na kwotę 513 mln zł brutto.
Jeżeli chodzi o odcinek LCS Kutno Żychlin – Barłogi, PKP PLK wskazują, że pociągi jeżdżą już nowymi z siecią trakcyjną. W 2023 roku kontynuowana jest przebudowa stacji Kutno oraz przyległych szlaków wraz z przebudową systemu sterowania ruchem kolejowym. W nowym budynku lokalnego centrum sterowania (LCS) w Kutnie montowane są nowoczesne urządzenia komputerowe, które zastąpią stare urządzenia suwakowe i przekaźnikowe. Uruchomienie wszystkich urządzeń w LCS nastąpi w drugiej połowie 2023 roku. Równocześnie na stacji Kutno kończy się przebudowa 3 torów stacyjnych w części zachodniej. Wymieniane są ostatnie 6 ze 108 rozjazdów. Po zakończeniu tych robót w czerwcu podróżni będą mogli korzystać ze wszystkich czterech peronów w Kutnie. Obecnie sprawną obsługę podróżnych zapewniają 2 perony. Wszystkie prace potrwają do końca 2023 r.
Aby zakończyć projekt modernizacji E 20 na odcinku między Poznaniem a Warszawą, potrzebne jest zakończenie mocno opóźnionych prac realizowanych przez Trakcję, która zgodnie z treścią umowy powinna zrealizować zamówienie do końca października 2020 roku. Jest jednak światełko w tunelu i wychodzi na to, że Trakcja po trzech latach opóźnienia zakończy prace na LCS Łowicz.
Z informacji przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wynika, że zakończenie wszystkich prac w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań, pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” planowane jest w IV kwartale 2023 r. – poinformował Wiceminister Infrastruktury, Rafał Weber.
Przekazywane informacje, że „pociągi mają przyśpieszyć” po zakończeniu prac na omawianym odcinku E 20, można źle zinterpretować. Rzeczywiście po zakończeniu prac, czas podróży powinien się skrócić o kilkanaście minut, bo teraz najszybszy pociąg między Warszawą a Poznaniem jedzie 2 godz. 50 min.
Według pierwotnych założeń czas przejazdu na trasie po wykonaniu wszystkich prac wartych ponad 2 mld zł, powinien wynosić 2 godziny 20 minut. Tutaj warto przypomnieć, że przed rozpoczęciem prac, w trakcie obowiązującego rozkładu jazdy 2015/16 byliśmy w stanie dojechać z Poznania do Warszawy w czasie 2 godzin 25 minut. Każda minuta „przyśpieszenia” pociągu przy tej inwestycji kosztowała około 400 mln zł. Ale jak zaznaczają PKP Polskie Linie Kolejowe, w całym przedsięwzięciu nie chodzi o skrócenie czasu podróży, ponieważ jak czytamy na stronie PLK: „Minuty już zyskaliśmy! Teraz inwestujemy w komfort i bezpieczeństwo na dekady”.
głównym celem przebudowy linii kolejowej E 20 jest zwiększenie przepustowości linii kolejowej poprzez m.in. zabudowę nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym oraz modernizację sieci trakcyjnej i systemu zasilania. Pozwoli to m.in. na poszerzenie oferty przewozowej, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz dostosowanie infrastruktury do wymogów technicznych specyfikacji interoperacyjności UE poprzez wyeliminowanie barier dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Główny zakres robót objął przebudowę wcześniej niemodernizowanych stacji, tj. Podstolice, Konin, Koło, Kutno, Łowicz Główny, których infrastruktura niejednokrotnie miała więcej niż 30 lat, a jej stan techniczny nie był zadowalający. Ponadto nowa sieć trakcyjna wraz ze zmodernizowanymi i nowymi podstacjami trakcyjnymi oraz nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym pozwolą wykorzystać w pełni przepustowość linii kolejowej E 20 – opisuje inwestycje R. Weber.
Poza tym, zakończenie całego projektu na odcinku Sochaczew – Swarzędz nie oznacza, że pociągi nagle między Warszawą a Poznaniem przyśpieszą. Na przeszkodzie wciąż stoją jeszcze inne inwestycje.
Osiągnięcie docelowego czasu przejazdu pociągów na trasie Warszawa – Poznań uzależnione jest od zakończenia innych inwestycji realizowanych na linii kolejowej E 20 oraz na terenie warszawskiego węzła kolejowego, tj. projektu pn. „Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odc. Warszawa – granica LCS Łowicz” oraz przebudowy stacji Warszawa Zachodnia – twierdzi Wiceminister Weber.
Jak informuje Ministerstwo, obecny budżet projektu pn. „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa Poznań, pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” wynosi 2,2 mld zł.