Czeski prywatny przewoźnik Leo Express planuje pod koniec 2026 roku uruchomić połączenia kolejowe z Warszawy do Gdańska.
Leo Express wysłał wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego powiadomienie w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia kolejowego na trasie Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – Warszawa Wschodnia. Połączenia będą miały charakter komercyjny. UTK szczegóły powiadomienia zamieścił na swojej stronie internetowej.
Urząd poinformował, że pierwotny wniosek Leo Express przekazał 12 czerwca br., który przewoźnik potem uzupełnił 27 czerwca. Spółka planuje uruchomienie połączenia z Warszawy do Gdańska 13 grudnia 2026 roku, wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2026/2027. Pociągi mają kursować do 13 grudnia 2031 roku, czyli do końca rocznego rozkładu 2030/2031. Przewoźnik wystąpił w związku z tym o rezerwację przepustowości na liniach kolejowych nr 2, 9 oraz 202. Do realizacji przewozów Leo Express wykorzysta pociągi Stadler Flirt serii 480.
W swoim powiadomieniu czeska spółka zamieściła także proponowany rozkład jazdy. Leo Express chce uruchomiać codziennie pięć par pociągów. Ze stacji Warszawa Wschodnia pasażerowie mają odjeżdżać w godzinach: 0:12, 9:12, 15:12, 18:12 oraz 22:12. Natomiast z Gdańska składy wyjedżałyby w godzinach: 0:50, 6:50, 12:50, 15:50 oraz 22:50. Podróż potrwa 2 godziny i 38 minut, a po drodze pociągi Leo Express zatrzymają się na stacjach: Iława Główna, Malbork, a także Tczew.
UTK wszczął procedurę rozpatrzenia wniosku spółki. Jeśli tylko nie będzie przeszkód prawnych i technicznych związanych z dostępem do sieci kolejowej, to przewoźnik powinien otrzymać stosowne zezwolenie na przewozy pasażerów między Warszawą a Gdańskiem.
Przypomnijmy, że głównym udziałowcem Leo Express (50%) jest Renfe, państwowy hiszpański przewoźnik kolejowy. Natomiast czeski biznesmen Leoš Novotný posiada ponad 44% udziałów.

