Strona główna » Wiadomości » Dialog z producentami zakończony

Dialog z producentami zakończony

Redakcja
Mat. PKP Intercity (wizualizacja)

PKP Intercity ma już za sobą dialog konkurencyjny w sprawie piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostawca pociągów może być wyłoniony jeszcze w tym roku.

 

Nasz narodowy przewoźnik dalekobieżny planuje zakup 42 piętrowych EZT z opcją na kolejnych 30 pojazdów. Wartość umowy w wariancie podstawowym wyniesie około 10 mld zł, a przy uwzględnieniu opcji wzrośnie do 17 mld zł.

W dialogu uczestniczyli trzej potencjalni oferenci, czyli Alstom Polska, Siemens Mobility i Stadler Polska. PKP Intercity w trakcie tej procedury mogło przedstawić swoje oczekiwania odnośnie rozwiązań technicznych, jakich oczekuje od producentów. A druga strona miała okazję, żeby pokazać przewoźnikowi możliwości, jakie daje współczesna technologia w zakresie konstruowania piętrowych EZT-ów.

Wymagania PKP IC

PKP Intercity oczekuje, że piętrowe pociągi będą mogły przewieźć jednocześnie aż 1100 pasażerów. Przy założeniu, że będą to dwa połączone składy. Maksymalna prędkość eksploatacyjna tych pociągów ma wynieść 200 km/h, zaś elektryczne składy będą dwusystemowe, czyli dostosowane do pracy w systemach zasilania 3 kV DC oraz 25 kV AC 50 Hz.

Przewoźnik ma wysokie wymagania odnośnie wyposażenia pociągów. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji wygodne, wysuwane fotele z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, a także podnóżkami i indywidualnym oświetleniem. Producent zapewni też dostęp do mobilnego pokładowego internetu, zainstaluje ponadto gniazdka elektryczne i porty USB. Pociągi mają posiadać najnowsze systemy informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego. A bezpieczeństwo pasażerom zapewnią również systemy przeciwpożarowe.

Producenci mają już pociągi

Teraz PKP Intercity przystąpi do kolejnego etapu tego postępowania przetargowego. Przewoźnik opracuje i ogłosi specyfikację techniczną pociągów, które chce kupić. Dopiero wtedy producenci złożą wiążące oferty i jest realne, że stanie się to w połowie roku. Jeśli ten termin uda się utrzymać, to PKP IC dostanie szansę, żeby wybrać dostawcę pociągów jeszcze w tym roku.

Już teraz można założyć, że Alstom zaproponuje PKP Intercity dostawę pociągów Coradia Max. Produkuje je fabryka Alstomu w Chorzowie i ma w tym spore doświadczenie. Chorzów realizuje bowiem kontakt na 130 składów dla Badenii-Wirtembergii.

Stadler z kolei produkuje w Siedlcach pociągi Kiss. W ciągu kilkunastu lat Szwajcarzy sprzedali około 300 tych pojazdów. Siemens jest natomiast gotowy, aby dostarczyć PKP Intercity sprawdzone już w Niemczech pociągi Desiro HC.

Zalety taboru piętrowego

PKP IC przymierza się od kilku lat do zakupu nowych pociągów. Zapewnią one obsługę pasażerów na najbardziej obleganych trasach, na których brakuje już miejsc w standardowych składach wagonowych. Dotyczy to zwłaszcza połączeń z Warszawy w kierunku dużych miast i regionów turystycznych. Klasycznych składów nie można ich bardziej przedłużyć. Nie da się także łączyć w dłuższe zespoły obecnych EZT-ów z powodów technicznych, ale przede wszystkim z racji ograniczonych długości operonów. Tymczasem piętrowy EZT bez kłopotów zatrzyma się przy peronie o długości 300 metrów.

 

Podobne artykuły