Czy w Polsce są potrzebne koleje dużych prędkości – casus Włoch
We Włoszech przezwyciężono wreszcie problem, jaki prześladował budowę pierwszej linii dużej prędkości w tym kraju, linii Direttisima, Rzym – Florencja. Jej budowa trwała aż 22 lata, co było spowodowane nierytmicznym finansowaniem. Obecnie do budowy nowych linii dużych prędkości Włoskie Koleje Państwowe (FS) utworzyły przedsiębiorstwo o nazwie TAV, które zajmuje się kompleksowym nadzorem nad budową linii. Sieć linii dużych prędkości we Włoszech ma kształt litery T. Linie te łączą Turyn, Mediolan i Wenecję na północy, a z Bolonią, Florencją, Rzymem i Neapolem na południu. W grudniu 2005 r. otwarto odcinek Rzym – Neapol. Poprzednia metoda finansowania budowy odcinków linii transzami pieniędzy była zawodna, gdyż często oznaczało to, że prace były wstrzymywane, kiedy pieniądze się kończyły. Obecne finansowanie ma niedopuszczać do takich sytuacji. Wprowadzono także ściślejszą kontrolę wykonawców, zarówno dla upewnienia się o ich rzetelności, jak i odnośnie nadzoru robót. Uruchomiono także procedury postępowania w przypadku znalezisk archeologicznych w czasie budowy, co we Włoszech zdarza się często. Proces planowania budowy linii także został uproszczony. Ostatnio wprowadzoną zmianą jest, że najpierw zatwierdzany jest generalny przebieg linii w terenie, a potem dyskutuje się o szczegółach. Wszystko to ma prowadzić do skrócenia czasu, jaki zajmuje wybudowanie nowej linii. Konieczna była zmiana dotychczasowej sytuacji, że okres planowania i zatwierdzania projektu pochłaniał dwukrotnie więcej czasu niż sama budowa linii.Inną innowacją wprowadzoną przez TAV jest rozpoczynanie prac przygotowawczych zanim projekt zostanie ostatecznie zatwierdzony. Odbywa się to w przypadku, jeśli proces zatwierdzenia zaczyna trwać dłużej niż oczekiwano. Pozwala to rozpocząć właściwe prace natychmiast po uzyskaniu ostatecznego zezwolenia. Obecnie trwają prace na odcinku Turyn – Nowara, długości 84 km.
Rok 2007 był ważny dla linii dużych prędkości w Europie. Został otwarty drugi odcinek pierwszej brytyjskiej linii dużej prędkości – Channel Tunnel Rail Link wraz z nowym dworcem St Pancras w Londynie. Umożliwiło to dalsze skrócenie czasów jazdy między Londynem a Paryżem i Brukselą. Francja otworzyła swoją siódmą linię dużej prędkości – TGV Est Europeen, która zrewolucjonizowała podróże koleją z Paryża do wschodniej Francji i Niemiec. Otwarty został głęboki tunel pod szwajcarskimi Alpami – tunel Lotschberg. Jest on przeznaczony głównie dla ruchu towarowego, ale korzystają z niego także pociągi pasażerskie, co spowodowało duże skrócenie czasów jazdy między Bazyleą, Bernem i Mediolanem. Oddanie do użytku tych inwestycji usunęło wiele luk w europejskiej sieci pociągów dużej prędkości.
{jcomments on}