Strona główna » Wiadomości » Czy Koleje Dużych Prędkości są odpowiedzią na wyzwania rozwojowe w najbliższej dekadzie?

Czy Koleje Dużych Prędkości są odpowiedzią na wyzwania rozwojowe w najbliższej dekadzie?

Redakcja

W dniach 5-6 czerwca 2024 roku w Poznaniu odbyła się jubileuszowa, dziesiąta edycja Kongresu Rozwoju Transportu. Projekt poważnej rozmowy w eksperckim gronie o wyzwaniach i szansach, przed którymi stoi szeroko pojęty transport, spotkał się z uznaniem i akceptacją. Tematem tegorocznego Kongresu były: Wyzwania rozwojowe kolei w najbliższej dekadzie – czy KDP jest odpowiedzią?

Panel III: Czy Koleje Dużych Prędkości są odpowiedzią na wyzwania rozwojowe w najbliższej dekadzie? został zrealizowany w następującym składzie: Adam Musiał – Redaktor naczelny, Raport Kolejowy. Paneliści: dr Jakub Majewski – Prezes Zarządu Fundacji „Pro Kolej”, Marcel Klinowski – (ówczesny) Członek Zarządu Polregio S.A., Moderator, Arkadiusz Świerkot – Członek Zarządu Stadler Polska Sp. z o.o., dr hab. inż. Andrzej Massel – Dyrektor Instytutu Kolejnictwa, Radosław Pyffel – Ekspert ds. polityki międzynarodowej i Azji, Instytut Sobieskiego, Jan Sechter – Przewodniczący Sekcji Transportu, Izba Handlowa Republiki Czeskiej.

Wyzwania infrastrukturalne

Dr Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji „Pro Kolej”, wskazał, że budowa KDP wymaga zaprojektowania infrastruktury z dużym zapasem.

Projektowanie z zapasem jest kluczowe. Centralna Magistrala Kolejowa projektowana w latach 70. do dziś spełnia swoje zadanie, mimo że początkowo pociągi jeździły z prędkością 140 km/h, a dziś osiągają 200 km/h – podkreślił dr Majewski

Koszty i korzyści

Marcel Klinowski, członek zarządu Polregio S.A., zwrócił uwagę na wysokie koszty budowy i utrzymania KDP.

Hiszpania zainwestowała ogromne sumy, tworząc luksusowy produkt dla 5% pasażerów. Czy stać nas na podobne rozwiązania? Musimy pamiętać o równowadze między inwestycjami w KDP a potrzebami większości pasażerów – zaznaczył Klinowski

Społeczne i ekologiczne aspekty

Arkadiusz Świerkot, członek zarządu Stadler Polska Sp. z o.o., podkreślił znaczenie aspektów ekologicznych i społecznych:

Budowa nowych linii KDP to także ogromne koszty społeczne i ekologiczne. Ważne jest, aby decyzje podejmowane były świadomie, z uwzględnieniem długofalowych skutków

Długoterminowe planowanie i koszty

Dr hab. inż. Andrzej Massel, dyrektor Instytutu Kolejnictwa, zwrócił uwagę na potrzebę długoterminowego planowania i elastyczności w projektowaniu infrastruktury kolejowej.

Infrastruktura musi być projektowana z myślą o przyszłości. Przykład Japonii pokazuje, że projektowanie z zapasem prędkości przynosi korzyści na długie lata – powiedział dr Massel – Koszty będą znaczące, ale przemyślane inwestycje mogą przynieść wymierne korzyści społeczne i gospodarcze

Perspektywy międzynarodowe

Radosław Pyffel, ekspert ds. polityki międzynarodowej i Azji z Instytutu Sobieskiego, oraz Jan Sechter, przewodniczący Sekcji Transportu w Izbie Handlowej Republiki Czeskiej, podkreślili znaczenie międzynarodowej współpracy w kontekście KDP.

Wspólne projekty, takie jak połączenia kolejowe z Niemcami i Czechami, mogą przyczynić się do rozwoju całego regionu – wskazał Pyffel

Jan Sechter dodał:

Koleje Dużych Prędkości w Czechach i Polsce mogą stać się kręgosłupem transportu w regionie, łączącym nasze kraje z resztą Europy

Podsumowanie

Podsumowując, panel III Kongresu Rozwoju Transportu dostarczył cennych wniosków na temat przyszłości Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Choć KDP stanowią istotne wyzwanie finansowe i infrastrukturalne, ich rozwój może przynieść znaczące korzyści ekologiczne, społeczne i gospodarcze.

Kluczowe będzie znalezienie równowagi między ambitnymi inwestycjami a realnymi potrzebami pasażerów, co wymaga współpracy zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.

Dalsze analizy i przemyślane decyzje będą niezbędne, aby KDP stały się integralnym elementem polskiego systemu transportowego.

 

Podobne artykuły