Temat Centralnego Portu Komunikacyjnego podgrzewa dyskusję publiczną od wielu miesięcy po obu stronach sceny politycznej. Emocje związane z tym projektem były obecne jeszcze długo przed wyborami parlamentarnymi 15 października.
Zapowiedzi nowego rządu z końca ubiegłego roku i początków bieżącego o możliwym zaniechaniu jego realizacji mocno zmobilizowały zwolenników projektu, wraz z eksperckim zapleczem. Zapowiedź premiera Donalda Tuska z dnia 26 czerwca o kontynuowaniu realizacji tego projektu wraz z budową Kolei Dużych Prędkości wydaje się słuszną decyzją, która rozpocznie merytoryczną dyskusję o szczegółach realizacji tego projektu. To jest bardzo skrótowe opisanie statusu projektu na dziś. Natomiast kluczowe pytanie pozostaje otwarte: czy jest nam potrzebny?
Aby spróbować odpowiedzieć na to pytanie bez przerzucania się cyframi dotyczącymi potoków podróżnych czy ewentualnych wskaźników finansowych zwrotów na inwestycji, warto rozpocząć od analizy strategicznej. Jednym z elementów tej analizy jest znaczenie geopolityczne tego projektu, a drugie, które oczywiście przeplata się z tym pierwszym, to jakość systemu logistycznego Polski.
W strategii militarnej każdego kraju logistyka stanowi kluczowy element sprawności militarnej. W krótkiej definicji, logistyka to system logistyczny i proces logistyczny. Efektywny proces logistyczny można realizować w sprawnym systemie logistycznym. System logistyczny definiuje się jako odpowiednio dobrany układ elementów: prawnych, organizacyjnych, infrastrukturalnych, technologicznych, narzędziowych/informatycznych, o określonych wzajemnych powiązaniach, których celem jest umożliwienie realizacji procesów logistycznych, o jakości wyznaczonej przez możliwości (zdolności) eksploatacyjne poszczególnych elementów systemu. W myśl tych rozważań, CPK stanowi bardzo znaczący element poprawiający system logistyczny Polski, więc każdy projekt znacząco usprawniający ten proces jest korzystny z punktu widzenia realizacji procesów logistycznych.
Z punktu widzenia geopolityki, posiadanie tak ważnego hubu logistycznego, w tym przypadku dużego portu lotniczego z dwoma równoległymi pasami startowymi wraz z terminalem przeładunkowym połączonym kolejowo i drogowo w różnych kierunkach, a zarazem w miarę bezpiecznej odległości od granicy wschodniej (około 200 km), stanowi ważny element infrastruktury strategicznej państwa.
Ponadto bardzo ważnym elementem wpływającym na rozwój gospodarczy kraju jest zwiększenie mobilności obywateli oraz lepszej dostępności komunikacyjnej kraju. Lepsze skomunikowanie Polski z resztą świata oraz umożliwienie większej międzynarodowej mobilności obywateli z pewnością zwiększy aktywność gospodarczą. Dlatego każdy projekt poprawiający ofertę komunikacyjną jest korzystny dla gospodarki i obywateli.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma strategiczne znaczenie dla Polski zarówno z punktu widzenia logistyki, jak i geopolityki. Poprawia system logistyczny kraju, co jest kluczowe dla efektywności militarnej i gospodarczej. Ponadto, jego lokalizacja i infrastruktura zwiększają mobilność obywateli i dostępność komunikacyjną, co przyczynia się do rozwoju gospodarczego. Kontynuacja realizacji tego projektu, w połączeniu z budową Kolei Dużych Prędkości, wydaje się być decyzją korzystną dla Polski, otwierającą drogę do merytorycznej dyskusji nad szczegółami jego realizacji.
Redakcja NaKolei.pl otwiera swoje łamy i zaprasza ekspertów do dyskusji nad projektami: Centralny Port Komunikacyjny i Koleje Dużych Prędkości – ich znaczeniem gospodarczym i geopolitycznym oraz jaki konkretny kształt powinny przybrać.
Teksty prosimy przesyłać na adres redakacja@nakolei.pl