NaKolei.pl WiadomościKolej na świecie Czesi zapłacą prawie 2 mln zł za przyjazd 40-letniego TGV na kilka dni do Czech

Czesi zapłacą prawie 2 mln zł za przyjazd 40-letniego TGV na kilka dni do Czech

Redakcja

Na początku czerwca do Czech zawita jeden z pierwszych pociągów TGV. Jak się okazuje, kosztować to będzie 379 tys. euro. Cena dotyczy wyłącznie wynajmu jednostki i jej obsługę, bez kosztu transportu.

Jak informowaliśmy na łamach NaKolei.pl, na początku czerwca do Czech wjedzie francuski pociąg dużych prędkości TGV. Jedna z najstarszych jednostek TGV przyjedzie do Czech, aby promować kolej dużych prędkości, ponieważ Czesi przygotowują się do rozpoczęcia dużych inwestycji, w ramach których miałyby powstać nowe trasy KDP.

To największy plan infrastrukturalny w historii niepodległych Czech, którego koszt szacuje się na około 700 miliardów koron. Przybycie TGV jest symbolem, a także sposobem na przybliżenie społeczeństwu procesu przygotowania nowych linii i przekazanie szczegółów, których ludzie od nas oczekują – stwierdził Jiří Svoboda dyrektor generalny zarządcy infrastruktury.

Do Czech wjedzie TGV PSE, czyli pierwsza generacja legendarnych szybkich francuskich pociągów. Dokładniej do Czech wjedzie jednostka o numerze 016, która została wyprodukowana przez Alstom w 1980 roku w ramach projektu TGV Sud-Est, czyli pierwszego szlaku KDP między Paryżem a Lyonem. . Po raz pierwszy zostanie zaprezentowany publiczności 6 czerwca na stacji Praha Hlavní Nádraží, następnie zostanie także zaprezentowana w Brnie, Igławie i miejscowości Uście nad Łabą.

Dziennik Zdopravy.cz dotarł do informacji w Centralnym Rejestrze Umów dot. wynajmu jednostki TGV od francuskich kolei SNCF. Správa železnic (czeski odpowiednik PLK) zapłaci 379 tys. euro (ok. 1,74 mln zł) za wynajem na kilka dni ponad 40-letniej jednostki TGV.

Umowa warta prawie 400 tys. euro obejmuje wynajem jednostki oraz obsługę pojazdu, a także koszt ubezpieczenia. Jak podaje Zdopravy.cz, ubezpieczenie jednostki wymagane przez Francuzów wyniesie 350 tys. czeskich koron, czyli około 65 tys. zł. Umowa z SNCF nie obejmuje kosztu transportu, którym ma zająć się ČD Cargo, a co trzeba zaznaczyć lokomotywa czeskiego przewoźnika towarowego będzie towarzyszyć TGV na każdym etapie podróży jednostki.

Więcej o TGV PSE

Pociąg ten w 1981 roku ustanowił rekord prędkości, rozpędzając się do 380 km/h. Jednostka o numerze 016 była w czynnej eksploatacji do 2018 roku, przez lata swojej służby EZT pokonał łącznie 13 383 189 km.

Warto wspomnieć, że w latach 90′ TGV dwukrotnie odwiedziło również Polskę.  Takie wizyty miały miejsce w 1991 (w tym samym czasie TGV Atlantique po raz pierwszy trafił także do Czech) i 1995 roku i przyciągały tłumy zainteresowanych nieznaną w Polsce technologią. TGV w Polsce „zadebiutowało” z okazji Międzynarodowej Konferencji Naukowej nt. pociągów KDP. W Czechach natomiast TGV ma pojawić się, aby promować kolej dużych prędkości. Pojawia się pytanie, dlaczego ma to robić ponad 40-letnia jednostka? Jak wskazuje Správa železnic, francuzi właśnie tę jednostkę przygotowali w celach prezentacyjnych. Pociąg po zakończeniu swojej służby w 2018 roku został odnowiony. Wskazano także, że to jest wręcz niemożliwe, aby nowa jednostka TGV została wycofana na kilka dni z eksploatacji, aby trafić za granicę np. jako wystawa na targach.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności