Škoda oficjalnie zaprezentowała w swoim zakładzie w Pilźnie czterowagonowy pociąg metra dla Sofii, stolicy Bułgarii. Pociąg jest częścią umowy z lokalnym operatorem Metropoliten EAD na dostawę ośmiu najnowocześniejszych pociągów metra.
Projekt wpisuje się w długą tradycję Grupy Škoda w dostarczaniu pojazdów dla transportu publicznego w Bułgarii. Od 2010 roku grupa przekazała 210 trolejbusów do pięciu bułgarskich miast. Budowa wagonów dla sofijskiego metra stanowi również ważny krok naprzód we współpracy czeskiego przemysłu kolejowego z Bułgarią. Kontrakt o wartości prawie 66 milionów euro obejmuje produkcję ośmiu czterowagonowych pociągów metra, o długości 80m. Pojazdy wyprodukują zakłady Grupy Škoda w Pilznie i Ostrawie.
Odsłonięcie nowego pociągu metra pokazuje, że projekt przebiega zgodnie z planem. Pierwszy pojazd zostanie przetransportowany do Sofii w listopadzie, a całe zamówienie planujemy zrealizować w pierwszej połowie przyszłego roku. Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do modernizacji transportu publicznego w stolicy Bułgarii i zapewnić pasażerom większy komfort i przepustowość dzięki nowym pociągom metra – powiedział Zdeněk Sváta, członek zarządu i dyrektor operacyjny Grupy Škoda.
Sofijska miejska kolej
Metro w Sofii przewozi około 400 tys. pasażerów dziennie. Ponieważ sieć częściowo działa na powierzchni, konstrukcja pojazdów została odpowiednio do tego dostosowana. Pociągi otrzymają wydajną klimatyzację dostosowaną do ciepłego klimatu miasta. Przez co zapewnia komfortową podróż nawet w najgorętsze letnie miesiące. Dostępność gwarantują dwa wydzielone miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Pociągi metra będą wyposażone w automatyczny system kontroli prędkości, który reguluje prędkość i zapobiega zbytniemu zbliżaniu się pojazdów, zapewniając bezpieczną eksploatację. Nowe składy mają maksymalną prędkość konstrukcyjną 90 km/h. Ich pojemność przekracza 580 miejsc, w tym 120 siedzących.
Dwa pierwsze pociągi są już w fazie testów. Dwa kolejne w produkcji. Zakończenie budowy wszystkich ośmiu pociągów czeski producent zakłada na marzec–kwiecień 2026 roku.