Strona główna » Wiadomości » Czerwone pociągi PKP Intecity

Czerwone pociągi PKP Intecity

Redakcja
Fot. PKP Intercity

Na wszystkie zaplanowane przez PKP Intercity trasy z Krakowa na wschód i na zachód wyruszył nowy typ pociągów. Składy nazywane „czerwonymi strzałami” jeżdżą do mniejszych miast po trasach niezelektryfikowanych.

 

Charakterystyczne czerwone składy, noszące oznaczenie SD85, zastąpiły starsze pojazdy pochodzące z lat 70.

Podróż w komforcie

Pasażerowie zyskali wyższy komfort podróży. We wnętrzach pociągów są miękkie fotele w 1 i 2 klasie, rozkładane stoliki oraz przestrzenie wspólne dla większych grup i rowerzystów. Jest także klimatyzacja, a każdy pasażer ma dostęp do gniazdka do ładowania telefonów i laptopów. Składy posiadają udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Pociągi pochodzą z Holandii oraz przeszły gruntowną modernizację, której dokonał ich właściciel – SKPL Cargo. Przewoźnik udostępnia swoje składy PKP Intercity. Łatwo je rozpoznać dzięki intensywnej czerwonej barwie nadwozia, na którym znajduje się nazwa właściciela i oznakowanie PKP Intercity.

Na trasy górskich wypadów

Pojazdem w czerwieni podróżni dojadą w Bieszczady. Skład wyrusza z Krakowa do Zagórza, jedzie przez Gorlice Zagórzany i Jasło oraz Krosno i Sanok. Kolejna trasa wiedzie w Sudety – z Krakowa przez Kędzierzyn-Koźle, Nysę i Wałbrzych do Jeleniej Góry.

Nazwy pociągów nawiązują do pasm górskich i gór na stacjach docelowych. Pociągi IC Wetlina i IC Bieszczady zapewniają poranne i popołudniowe połączenie do Zagórza, a IC Szczeliniec i IC Sudety rano i po południu dojeżdżają do Jeleniej Góry.

Wkrótce kolejna trasa

W połowie roku SD85 wyjadą na kolejną trasę, czyli obsłużą połączenie Kraków – Hrubieszów. Dzięki temu mieszkańcy takich miast jak Hrubieszów i Zamość, Biłgoraj i Stalowa Wola, Tarnobrzeg i Mielec otrzymają do dyspozycji poranne i popołudniowe połączenia ze stolicą Małopolski. Właśnie popołudniową parę pociągów obsłużą składy udostępnione PKP Intercity przez SKPL Cargo. Warto przypomnieć, że poranny pociąg IC Hetman został uruchomiony pod koniec 2024 roku, dzięki temu do Mielca wróciły połączenia dalekobieżne zapewniane przez PKP Intercity. Połączenie odniosło duży sukces frekwencyjny.

Czekamy na hybrydy

PKP Intercity zapewnia, że nie rezygnuje z rozwijania połączeń do mniejszych miast, do których biegną niezelektryfikowane linie kolejowe. W tym celu przewoźnik zamówił w 2024 roku w Newagu 35 innowacyjnych pociągów hybrydowych. Można je eksploatować na tych trasach, które nie posiadają sieci trakcyjnej. Pierwsze dwie jednostki przewoźnik otrzyma po 30 miesiącach od popisania umowy.

 

Podobne artykuły