Strona główna » Wiadomości » Przewozy towarowe » CTL Logistics dostał nagrodę za montaż alkomatów w lokomotywach

CTL Logistics dostał nagrodę za montaż alkomatów w lokomotywach

Redakcja
Fot. CTL Logistics

Na początku roku nie było do końca pewne czy CTL Logistics utrzyma certyfikat bezpieczeństwa w związku z nieprawidłowościami u przewoźnika wykrytymi przez inspektorów UTK. Po wprowadzonych zmianach, przewoźnik otrzymał nagrodę w konkursie dot. bezpieczeństwa na kolei.

We wrześniu 2021 roku doszło do zdarzenia w regionie stacji Łowicz Główny, w którym pociąg CTL Logistics nie zatrzymał się przed semaforem wskazującym sygnał „stój”, następnie skład najechał na wykolejnicę, tym samym doszło do wykolejenia lokomotywy i jednego wagonu. Maszynista, który spowodował wypadek był nietrzeźwy i nie posiadał uprawnień do prowadzenia pociągu. Również głośna sytuacja miała miejsce w grudniu 2019 roku, kiedy to doszło do dużego pożaru lokomotywy serii 182 jeżdżącej w barwach CTL. Na miejscu zjawiły się służby i prowadząc już oględziny po akcji gaśniczej – wyczuli od maszynisty woń alkoholu. Okazało się, że wydmuchał 1,5 promila.

Po sytuacji w Łowiczu, Urząd Transportu Kolejowego zdecydował się przeprowadzić kontrolę u przewoźnika. W październiku 2021 roku Urząd poinformował, że wobec spółki wszczęto z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa przewoźnikowi CTL Logistics. Powodem miały być liczne nieprawidłowości stwierdzone w trakcie kontroli w następujących obszarach:

  • zarządzania kwalifikacjami i stanem psychofizycznym pracowników,
  • zarządzania ryzykiem,
  • podziału obowiązków oraz monitorowania prawidłowości wykonywania powierzonych działań, zarządzania dokumentacją.

Na początku lutego 2022 roku, CTL jednak poinformował, że UTK umorzył postępowanie, tym samym przewoźnik zachował certyfikat bezpieczeństwa i dalej mógł prowadzić swoją działalność. Według Zarządu w przeprowadzonej w Spółce kontroli nie stwierdzono naruszeń, których istotność pociągałaby za sobą konieczność cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa w całości. Zarząd stwierdził, że postępowanie UTK było bezprzedmiotowe.

Montaż alkomatów

CTL Logistcis wraz z przekazaniem informacji o tym, że zachowa certyfikat bezpieczeństwa, poinformował że Zarząd podjął decyzję o uruchomieniu montażu blokad alkoholowych w pojazdach trakcyjnych. Pomysł ten spodobał się Urzędowi Transportu Kolejowego, na tyle że zdecydował się wręczyć przewoźnikowi nagrodę w Konkursie Kultury Bezpieczeństwa, którego gala odbyła się w grudniu br.

Brakującym elementem zwiększenia bezpieczeństwa był skuteczny nadzór nad stanem psychofizycznym pracowników zatrudnionych w Spółce przed dopuszczeniem do czynności w innych lokalizacjach niż w Sosnowcu. Na ten aspekt zwracali uwagę także kontrolerzy Urzędu Transportu Kolejowego co niewątpliwie wpłynęło na decyzję o wprowadzeniu systemu badania trzeźwości na lokomotywach CTL Logistics. Po blisko roku stosowania mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, iż decyzja o wdrożeniu, mimo wielu zawiłości prawnych była słuszna, system jest skuteczny i przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na kolei – stwierdził Grzegorz Bogacki, prezes CTL Logistics

Według Zarządu, CTL jest prekursorem na kolei jeżeli chodzi o montaż alkomatów w pojazdach trakcyjnych.

Temat był skomplikowany, ponieważ na rynku kolejowym nikt do tej pory nie zajmował się podobnymi rozwiązaniami. Zostaliśmy w tym zakresie prekursorami na kolei, choć pytaliśmy o rozwiązania rynek drogowy. Istotna była skuteczność, a jednocześnie brak ingerencji w konstrukcję lokomotyw. Oszacowaliśmy także ryzyko prawne związane z niejasnymi przepisami dotyczącymi badania prewencyjnego pracowników w zakresie trzeźwości. Decyzja o wprowadzeniu projektu montażu alkomatów była jasną deklaracją „ZERO TOLERACJI”. Obecnie system działa na 12 lokomotywach, wykonano ponad 7000 badań w terenie, zawsze gdy pracownik zaczyna i kończy służbę, ale możliwe jest także testowanie podczas pracy na postoju lokomotywy. Wynik w czasie rzeczywistym jest widoczny na kilku poziomach – w dyspozyturze, operacjach, bezpieczeństwie – dodaje Marek Gryciuk, dyrektor ds. bezpieczeństwa przewozów

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x