Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Pleszew – Poznań. Jest to 65-kilometrowy fragment linii kolejowej numer 85 i inwestycji Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Stanowi ważny element „Y”, czyli linii Kolei Dużych Prędkości, które połączą kluczowe miasta w regionie oraz będą istotnym punktem transeuropejskiej sieci TEN-T.
Raport o oddziaływaniu na środowisko zawiera analizy akustyczne opracowane dla prędkości eksploatacyjnej 350 km/h. Będzie to pierwszy wniosek spółki CPK ws. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożony dla linii kolejowej o takiej prędkości.
Wniosek o decyzję środowiskową trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu. Został złożony w ramach Umowy Wykonawczej na prace projektowe zawartej 28 lutego 2024 r. przez CPK z konsorcjum w składzie: BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo.
W najbliższych tygodniach planowane jest złożenie do RDOŚ analogicznego wniosku dla odcinka z Sieradza, przez Kalisz do Pleszewa.
Tak zwany „Y”, czyli 480-kilometrowa linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych.
W 2021 r. z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) spółka CPK uzyskała na prace przy tej linii – w tym właśnie na odcinku do Poznania – ponad 108 mln zł. Latem tego roku na realizację prac projektowych trasy Sieradz – Poznań w ramach projektu pn. “Uzupełnienie brakującego połączenia na CNC North Sea-Baltic: Opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Pleszew – Poznań” Komisja Europejska przekazała kolejne 162 mln zł.