Infrastruktura

Co stanie się z trasą nr 143?

Co stanie się z trasą nr 143?

Ministerstwo infrastruktury i budownictwa nie może zagwarantować, że na listę projektów podstawowych Krajowego Programu Kolejowego wróci remont linii nr 143 z Kluczborka do stacji Wrocław Mikołajów. Resort analizuje teraz zadania zapisane w KPK do 2023 roku.

O sprawę remontu tej linii, ważnej dla mieszkańców Opolszczyzny i Dolnego Śląska, pytał w Sejmie poseł Bartłomiej Stawiarski z Prawa i Sprawiedliwości. Poseł wskazał, że kluczowy jest zwłaszcza fragment linii 143 od Kluczborka przez Namysłów do Oleśnicy. Stawiarski przypomniał, że najpierw to zadanie było na liście podstawowej w KPK, a potem zostało zdjęte i przesunięte na listę rezerwową.

Czy mieszkańcy powiatów kluczborskiego i namysłowskiego oraz oleśnickiego doczekają się remontu tej linii kolejowej? Czy będzie przywrócona na listę podstawową?

– pytał poseł Stawiarski.

Parlamentarzysta zaznaczył, że modernizacja była ujęta w kontraktach terytorialnych dla województwa opolskiego i dolnośląskiego, które podpisywał poprzedni rząd. Potem zaś premier Ewa Kopacz i minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak mówiły, że to zadanie będzie finansowane w ramach bieżących prac utrzymaniowych, co jest nierealne.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma, odpowiadając na pytania posła, stwierdził, że obecnie trwają prace nad zmianą Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, bo to, co zapisał w nim poprzedni rząd okazało się nierealne. Nowa wersja KPK uwzględni priorytety obecnego rządu.

Jest wiele daleko idących wniosków o znaczącym wymiarze finansowym, trzeba sprawdzić możliwości rzeczowe i finansowe

– stwierdził wiceminister.

Piotr Stomma zapowiedział, że nowy kształt programu kolejowego będzie poddany konsultacjom społecznym, a także ustaleniom rządu z parlamentem. Tak więc otwarta jest kwestia wpisania do niego także modernizacji linii kolejowej 143.

Poseł Bartłomiej Stawiarski zwrócił uwagę na strukturę sieci kolejowej na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie, gdzie Kluczbork jest ważnym węzłem, z którego odchodzą linie kolejowe do Częstochowy, Poznania i Wrocławia. Ale jeśli nie dojdzie do modernizacji linii 143, to między Wrocławiem a Kluczborkiem powstanie biała plama, jeśli spełnią się zapowiedzi tylko o zabezpieczeniu odcinka Wrocław-Oleśnica.

Piotr Stomma odpowiedział, że ministerstwo doskonale rozumie znaczenie całej linii 143, ale nie da się tej kwestii łatwo rozstrzygnąć, bo nie wszystko zależy od resortu infrastruktury i budownictwa. – Nie mam wątpliwości co do znaczenia od strony rzeczowej tych projektów. Minister jest naturalnym sojusznikiem tego typu wysiłków, ale procesy często toczą się bez wpływu ministra do spraw transportu, gospodarzem procesów jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, zwłaszcza gdy chodzi o środki unijne

– podkreślił wiceminister Stomma.

I dodał, że resort infrastruktury musi uwzględniać uwarunkowania związane z terminami renegocjacji dokumentów kolejowych z Komisją Europejską.

Mogę zadeklarować, że w terminie dwóch miesięcy będę mógł przedstawić szczegółową informację

– powiedział Piotr Stomma. Wtedy prawdopodobnie dowiemy się, czy remont linii z Kluczborka do Wrocławia Mikołajowa zostanie wpisany do KPK.