Strona główna » Opinie » Komentarze » Co dalej z Przewozami Regionalnymi ???

Optymalizacja właścicielska i organizacyjna lekiem na podział Przewozów Regionalnych


Słysząc doniesienia o możliwym podziale spółki Przewozy Regionalne nasuwa się pytanie kto i dlaczego taki proces chce przeprowadzić. Po pierwsze taki proces to ogromne zamieszanie organizacyjne gdyż na dzień dzisiejszy jest to największy pasażerski przewoźnik w Polsce zatrudniający około 14 tys. ludzi. Podział to przemieszczenie majątku, ludzi, działalności. Natomiast co z zobowiązaniami czy należnościami dzisiejszymi spółki? Co będzie z Przewozami Regionalnymi po tym podziale? Taka zmiana dotykająca całej działalności niesie za sobą ogromne zamieszanie powodująca dużą dezorganizację.

Na pewno jest jedno pewne, że podział spółki nie przyniesie dodatkowych środków finansowych a wręcz dodatkowe koszty. Te dodatkowe koszty to koszt przeprowadzenia tego procesu, dodatkowa administracja która wyłoni się po tym podziale, większe zapotrzebowanie na zaplecza utrzymaniowe, większa rezerwa taborowa, większe zapotrzebowanie na obiegi drużyn trakcyjnych i konduktorskich itd. Szacowany wzrost kosztów po podziale będzie wynosił około 5% co daje kilkadziesiąt milionów złotych więcej w skali roku. Ponadto koszt likwidacji Przewozów Regionalnych w obecnej strukturze organizacyjnej może być ogromny i przynieść wiele negatywnych reakcji a w tym szczególnie prasy i mediów.

 

Ponadto taki podział z punktu widzenia poprawy efektywności gospodarowania zasobów nie jest zasadny. Ponieważ rozpraszanie zasobów będzie generowało dodatkowe większe nakłady. Powszechną tendencją w Europie i świecie jest proces konsolidacji dzięki któremu szuka się oszczędności i poprawy wykorzystania zasobów. Dodatkowo proces ten przynosi efekt synergii który jeszcze bardziej zwiększa zasadność łączenia i konsolidowania a nie dzielenia i mnożenia bytów.

W ramach obecnej struktury kapitałowej spółki cel lepszego przyporządkowania działalności operacyjnej do poszczególnych województw lub grupy województw można osiągnąć inni drogami. Po pierwsze zmiana ilości udziałów poszczególnych województw innymi słowy „optymalizacja właścicielska”. Po drugie większa samodzielność oddziałów spółki podporządkowana pod strukturę np: kampanijną innymi słowy „optymalizacja organizacyjna”. Można również wyobrazić jeszcze inne warianty.

Argument zwiększenia finansowania województw do przewozów realizowanych przez 100% swoją spółkę tak jak było w przypadku Kolei Mazowieckiej gdzie w strukturze PR województwo mazowieckie dopłacało około 59 mln a dziś dopłaca około 190 mln jest istotny. Pewnie wzrost finansowania przez województwa w ramach obecnej struktury PR byłby bardziej efektywny aniżeli jej podział.

Z przeprowadzonej analizy wydaje się, że za podziałem spółki nie przemawiają ekonomiczne argumenty ale raczej ambicja kilku marszałków którzy chcą być właścicielem dużej spółki przewozowej na ich miarę. Może warto tym panom przypomnieć, że jeżeli chce się napić piwa nie muszą kupować  browaru.

{jcomments on}

 

Podobne artykuły