Strona główna » Wiadomości » Ciechanów bez Pendolino, ale z dodatkową parą pociągów dalekobieżnych. Odpowiedź na interpelację posłanki M. Koźlakiewicz

Ciechanów bez Pendolino, ale z dodatkową parą pociągów dalekobieżnych. Odpowiedź na interpelację posłanki M. Koźlakiewicz

Redakcja
Fot. Anna Znajewska-Pawluk/ PKP PLK

Decyzja o wyłączeniu stacji Ciechanów z rozkładu jazdy pociągów Express InterCity Premium (Pendolino) od grudnia 2024 roku wzbudziła duże emocje wśród mieszkańców i lokalnych władz na co zwróciła uwagę w interpelacji posłanka Maria Koźlakiewicz.

Lokalne inwestycje 

Ciechanów w ostatnich latach znacznie zmodernizował swoją infrastrukturę kolejową. Inwestycje o łącznej wartości 5,7 mln zł zaowocowały powstaniem nowoczesnego dworca, stref park&ride, infrastruktury rowerowej oraz przestrzeni rekreacyjnych. Wszystko to miało na celu podniesienie jakości transportu publicznego i zwiększenie atrakcyjności kolei jako środka transportu.

Z punktu widzenia mieszkańców Ciechanowa i okolic rezygnacja z zatrzymywania się pociągów Pendolino na stacji w tym mieście może znacząco ograniczyć dostęp do transportu publicznego na poziomie odpowiadającym nowoczesnym standardom. Jak tłumaczy posłanka, decyzje w sprawie rozkładu jazdy powinny uwzględniać nie tylko czynniki ekonomiczne, ale także potrzeby społeczności lokalnych oraz ich wpływ na rozwój subregionu.

Stanowisko Ministerstwa

W odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Infrastruktury wyjaśniło, że pociągi EIC i EIP są uruchamiane na zasadach komercyjnych przez PKP Intercity i nie są objęte umową o świadczenie usług publicznych. Zgodnie z ministerialnym stanowiskiem, ograniczona liczba postojów ma na celu skrócenie czasów przejazdu między największymi miastami, co jest kluczowe dla odbudowy potoków pasażerskich i poprawy konkurencyjności kolei.

Ministerstwo zapewniło jednak, że Ciechanów nadal będzie obsługiwany przez 17 par pociągów dalekobieżnych w nowym rozkładzie jazdy, co oznacza wzrost o jedną parę w porównaniu z rozkładem jazdy 2023/2024.

Posłanka Koźlakiewicz w swojej interpelacji dopytywała, czy wyłączenie stacji Ciechanów było konsultowane z lokalnymi samorządami oraz jakie mechanizmy mają zapewnić zrównoważony rozwój transportu kolejowego w mniejszych subregionach. Nie odniesiono się jednak do pytania o konsultacje społeczne.

Interwencję u ministra infrastruktury i prezesa PKP Intercity w tej sprawie podjął również Krzysztof Kosiński, prezydent Ciechanowa.

 

 

Podobne artykuły