Infrastruktura Kolej jest dla ludzi
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Bytom wraz z Metropolią GZM zgłosił 15 wniosków do programu Kolej Plus

Bytom wraz z Metropolią GZM zgłosił 15 wniosków do programu Kolej Plus Fot. UM Bytom

Inwestycje kolejowe w Metropolii są konieczne, aby usprawnić komunikację w naszym regionie i poprawić komfort podróży mieszkańcom dojeżdżającym do szkół, pracy czy na zakupy – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Kluczowy dla naszych mieszkańców jest dojazd do Katowic i Gliwic, nad którym pracujemy wspólnie z PKP PLK i GZM. Bardzo ważne są też pozostałe kierunki, dlatego wraz z Metropolią wnioskujemy o dofinansowanie w ramach programu „Kolej Plus” do budowy dwóch nowych przystanków osobowych i nowego połączenia Bytomia z Rudą Śląską – dodaje Michał Bieda.

W ramach programu „Kolej Plus” gminy współpracujące w ramach Metropolii zgłosiły 15 projektów, wśród których najważniejsze to odbudowa linii kolejowej w Pyskowicach, połączenie Gliwic z Katowicami przez Rudę Śląską Kochłowice i Chorzów Hajduki, a także budowa nowych przystanków osobowych w sześciu miastach. Wśród złożonych projektów znalazły się dwa z Bytomia: budowa połączenia Bytomia z Rudą Śląską oraz powstanie dwóch nowych przystanków: Bytom Os. Arki Bożka oraz Bytom Rozbark.

Warto podkreślić, że w ramach budowy nowego połączenia Bytomia z Rudą zaplanowano zbudowanie nie tylko nowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek Wschód, ale również łącznicy Rudy Śląskiej z Rudą Śląską Orzegów. Budowa łącznic jest niezbędna, aby umożliwić nie tylko stworzenie nowego połączenia Bytomia z Rudą Śląską, ale również połączenia w kierunku do Zabrza i Gliwic, gdzie dojeżdża wielu mieszkańców miasta. W ramach nowego połączenia z Rudą Śląską powstałyby ponadto przystanki osobowe: Ruda Orzegów oraz Bytom ul. Zabrzańska.

Mat. UM Bytom

Chcąc jak najlepiej wykorzystać szanse jakie daje Program „Kolej Plus”, zainicjowaliśmy wspólne prace w naszych strukturach, aby zgłaszane projekty wpisywały się w koncepcję Kolei Metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, odpowiedzialny za transport. Wszystkie zgłoszone projekty były konsultowane z gminami, a Metropolia zapewniła wsad merytoryczny do wniosków. Otrzymanie dofinansowania pozwoli nam płynnie przechodzić z fazy planowania do realizacji inwestycji – dodaje Grzegorz Kwitek.

W programie „Kolej Plus” znalazł się również projekt powstania dwóch nowych przystanków – Bytom Os. Arki Bożka oraz Bytom Rozbark na linii kolejowej łączącej Katowice z Bytomiem, na której codziennie kursują pociągi osobowe obsługujące takie miasta jak: Kluczbork, Lubliniec, Tarnowskie Góry, Bytom, Chorzów, Katowice, Mysłowice czy Oświęcim.

Projekty dotyczące Bytomia zostały dokładnie przeanalizowane i omówione z przedstawicielami Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii oraz PKP PLK – mówi Michał Bieda. Liczymy, że nasze propozycje otrzymają dofinansowanie, dzięki czemu zwiększy się atrakcyjność połączeń między Bytomiem a Katowicami oraz Zabrzem i Gliwicami – podkreśla Michał Bieda.

Warto podkreślić, że złożenie wniosków to dopiero pierwszy etap. Teraz zostaną one ocenione przez PKP PLK i najpóźniej w grudniu poznamy wnioski, które zakwalifikowały się do II etapu, gdzie wnioskodawcy będą mieli 12 miesięcy na przygotowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych, w tym opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Tutaj również miasta i gminy nie będą musiały takich dokumentów przygotowywać i ponosić dodatkowych kosztów. Metropolia podpisała już umowę na przygotowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, w którym – w koncepcji krótkoterminowej – zostaną poddane analizie projekty, który zakwalifikują się do II etapu naboru wniosków.

Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do programu „Kolej Plus”.

Realizacja inwestycji ma potrwać do 2028 roku. Łączny koszt wszystkich zgłoszonych w ramach Metropolii projektów to ok. 1,7 mld zł, a szacowany wkład własny, który sfinansuje Metropolia to ponad 200 mln zł.

Przypomnijmy również, że Polskie Linie Kolejowe zmodernizują linię 131 biegnącą przez nasze miasto. Zakres robót prowadzonych w Bytomiu obejmie m.in. wymianę torów i rozjazdów, przebudowę trzech peronów, likwidację jednego i budowę nowych wiaduktów.

Modernizacja magistrali węglowej na odcinku przebiegającym na Górnym Śląsku to jedna z najważniejszych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. PKP przebuduje odcinek linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie, po którym kursują pociągi pasażerskie, m.in. Kolei Śląskich z Katowic do Bytomia, Tarnowskich Gór, Lublińca oraz Kluczborka oraz pociągi towarowe w kierunku Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Prace będą obejmowały roboty torowe na odcinku linii kolejowej przebiegającej przez Bytom, ale także remont stacji Bytom, Bytom Karb, Bytom Północny oraz posterunku odgałęźnego Bytom Północny. Ponadto wymieniona będzie sieć trakcyjna, przebudowane zostaną rozjazdy, wyremontowane i zbudowane na nowo wiadukty kolejowe, a także urządzenia sterowania ruchem. Warto podkreślić, że zaplanowano również zmianę układu torowego stacji w Bytomiu, w tym rozbiórkę peronu 1 i likwidację wiaty peronowej, modernizacje 2, 3 i 4 peronu, oczyszczenie i zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji hali nad peronami oraz wymianę poszycia dachu, a także wykonanie kanalizacji deszczowej oraz powstanie nowych elementów małej architektury. Modernizacja obejmie także stację Bytom – Karb i Bytom – Północny, która zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek.