Strona główna » Wiadomości » Kolej na świecie » Bułgarski rząd łączy przewoźnika towarowego i pasażerskiego w jedną spółkę

Bułgarski rząd łączy przewoźnika towarowego i pasażerskiego w jedną spółkę

Redakcja
Fot. Ivan Safyan Abrams

Dwa lata po wydzieleniu z holdingu BDŻ przedsiębiorstw odpowiedzialne za realizację przewozów towarowych i pasażerskich, bułgarski rząd postanowił połączyć operatorów w jedną firmę.

Pod koniec 2019 roku Bułgarskie Koleje Państwowe (BDŻ) postanowiły wydzielić z holdingu BDŻ segment przewozów pasażerskich i towarowych na dwa oddzielne spółki: BDŻ Cargo i BDŻ Passenger Services. Zmiany w formie organizacji weszły w życie na początku 2020 roku.

Pod koniec 2021 roku nastąpiła zmiana w rządzie Bułgarii. Rząd Kiriła Petkowa zadecydował o kolejnej restrukturyzacji, w ramach której BDŻ Cargo, BDŻ Passenger oraz BDŻ Holding mają funkcjonować w ramach jednej spółki – BDŻ.

Celem jest utrzymanie czystego, bezpiecznego i przyjaznego transportu pasażerskiego – powiedział bułgarski minister transportu i komunikacji, Nikolaj Sybew.

Według bułgarskiego rządu, kolej powinna przynosić dochody poprzez wzrost udziału na rynku. BDŻ jako spółka zajmująca się przewozami zarówno pasażerskimi oraz towarowymi ma zacząć swoją działalność w 2024 roku.

Bułgaria planuje duże zakupy taborowe

Nowy bułgarski rządz planuje przeznaczyć miliard BGN (około 2,3 mld zł) na zakup nowych pociągów. Inwestycje te miałaby zostać pokryte ze środków, jakie Bułgaria ma pozyskać z UE w ramach Planu Odbudowy. Bułgarskie media liczą, że ich KPO zostanie zatwierdzone przez Komisję Europejską już w marcu.

Pieniądze mają zostać przeznaczone m.in na zakup piętrowych pociągów, pociągów aglomeracyjnych oraz dalekobieżnych. Bułgarzy liczą, że jeżeli uda się pozyskać środki unijne, wtedy do postępowań przetargowych zgłoszą się producenci taboru z zagranicy.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x