NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Budowa SKM w kręgu zainteresowania bukmacherów. Obstawiają kiedy uda się zakończyć prace

Budowa SKM w kręgu zainteresowania bukmacherów. Obstawiają kiedy uda się zakończyć prace

Redakcja

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej ciągnie się od 2018 roku. Miała zostać zakończona w II kwartale 2022 roku, jednak projekt boryka się z licznymi opóźnieniami.

Zgodnie z zapowiedziami SKM miała zostać ukończona najpóźniej w II kwartale 2022 roku. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego podpisało jednak umowę na przedłużenie ukończenia części inwestycji do końca przyszłego roku, chociaż inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe zakończą się później.

W październiku br. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego działając jako Lider i Beneficjent Projektu Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (SKM) podpisał aneks umowy o dofinansowanie inwestycji, dzięki czemu nie grozi już utrata dofinansowania tego strategicznego dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego przedsięwzięcia.

Staraniem Stowarzyszenia umowa o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedłużona została do 31.12.2023r. Do tego czasu wszyscy Partnerzy samorządowi zadeklarowali zakończenie realizacji swoich zakresów zadań.

Powodem przedłużenia były kłopoty z terminową realizacją zadań ze strony PKP Polskich Linii Kolejowych i zgłaszane problemy wykonawcze, związane z koniecznością wykonania znacznie zwiększonych zakresów robót na zdegradowanych obiektach inżynierskich.  Opóźnienia w budowie przystanków sieci kolejowej SKM sprawiły, że niezbędne było przedłużenie terminu realizacji całego przedsięwzięcia.

Część kolejowa inwestycji zgodnie z deklaracjami PKP PLK  kończona będzie w latach 2024-2025, dlatego też Stowarzyszenie w dniu 30.09.2022r. wystąpiło do CUPT o fazowanie projektu z podziałem zakresu na dwie fazy:

  • Fazę I – realizowaną do  31.12.2023r. na liniach kolejowych nr 273 do Gryfina, 356 do Stargardu i 401 do Goleniowa. Na realizację fazy I zapewnione jest dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
  • Fazę II – zaplanowaną do realizacji do 31.12.2025r. na linii kolejowej nr 406 do Polic z niezbędnym dodatkowym dofinansowaniem z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat Środowisko 2021-2027 na zakres prac wykonywany przez Partnera PKP PLK.

Bukmacherzy obstawiają

Inwestycja i jej opóźnienia znalazły się w kręgu zainteresowania bukmacherów, którzy obstawiają termin zakończenia prac. Według bukmacherów STS, najprawdopodobniej uruchomienie linii ze Szczecina do Stargardu, Gryfina i Goleniowa powinno nastąpić do końca marca 2024 r. Na ten termin kurs wynosi 1,30. Z kolei optymiści, wierzący że SKM będzie przejezdna na pierwszym na pierwszym etapie do końca grudnia 2023 roku mogą wygrać 154 zł (przy obstawieniu 100 zł, kurs 1.75). Według założeń, jest to faza I projektu, która powinna zostać zrealizowana do końca 2023 roku, czyli bukmacherzy obstawiają że najpewniej dojdzie do trzy miesięcznego opóźnienia.

Bukmacherzy natomiast twierdzą, że termin oddania drugiej fazy projektu, tj. trasy do Polic powinno udać się zakończyć przed zakładanym terminem.  Według bukmacherów najbardziej prawdopodobne jest, że pasażerowie SKM do Polic pojadą w pierwszym kwartale 2025 roku. Kurs na taki scenariusz wynosi 1.40, co oznacza, że za każde postawione 100 zł można wygrać 123,20 zł. Najwięcej zyskać można, typując, że linia zostanie otwarta do końca września 2024 roku (kurs 3.50).

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności