Budimex, jedna z czołowych firm budowlanych w Polsce, ogłosił zakończenie prac nad ambitnym projektem „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni”. Całkowita wartość kontraktu wynosi 1,9 miliarda złotych netto, a spółka obecnie finalizuje odbiory końcowe, potwierdzając tym samym zakończenie wszystkich kluczowych prac budowlanych.
„Zbudowaliśmy największy projekt infrastruktury kolejowej w historii Budimeksu, składający się z aż 39 torów” – podkreślił Piotr Czupryn, dyrektor kontraktu.
W ramach umowy Budimex zrealizował kompleksową przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port, obejmującą również tereny przedportowe i towarzyszącą infrastrukturę. Dzięki modernizacjom, port będzie mógł obsługiwać dłuższe pociągi towarowe o długości 750 metrów, co znacząco podniesie przepustowość i efektywność operacyjną portu.
W realizację projektu zaangażowanych było blisko 600 pracowników oraz 200 jednostek sprzętowych. Modernizacje objęły m.in. unowocześnienie 115 km torów, montaż 359 rozjazdów oraz elektryfikację dojazdów do portu. Dodatkowo przebudowano 13 km dróg, most kolejowy oraz 25 przejazdów kolejowo-drogowych. Nowe inwestycje obejmują także budowę dwóch wiaduktów kolejowych, Lokalnego Centrum Sterowania oraz nowego biurowca PKP Cargo.
Inwestycja w przyszłość
Dariusz Taraszkiewicz, dyrektor Rejonu 1 Budownictwa Kolejowego Budimeksu, zaznaczył, że zakończenie projektu to nie tylko dowód kompetencji firmy, ale także istotny krok w kierunku rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.
„Modernizacja węzła kolejowego prawie pięciokrotnie zwiększyła przepustowość, co otwiera nowe możliwości dla inwestorów i firm transportowych. Wzmacniamy strategiczne połączenia transportowe, co przyczyni się do poprawy konkurencyjności polskich portów na rynku międzynarodowym” – dodał.
Budimex planuje również dalsze inwestycje w sektorze kolejowym, pełniąc rolę lidera konsorcjum odpowiedzialnego za budowę falochronów osłonowych dla Portu Zewnętrznego w Gdyni. W ramach tego projektu powstanie prawie 2,5 km falochronów, a jego realizacja będzie wsparta dotacją ze Skarbu Państwa.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 roku i jest częścią indeksu WIG20. W 2023 roku firma osiągnęła skonsolidowane przychody na poziomie 9,8 miliarda złotych, a jej strategicznym inwestorem jest hiszpańska grupa Ferrovial.