Polityka Prawo i przetargi

Bruksela przystała na fazowanie

Bruksela przystała na fazowanie

Komisja Euuropejska zgodziła się na dofinansowanie ośmiu inwestycji kolejowych, których realizacja zaczęła się w perspektywie finansowej 2007-2013.

Teoretycznie te projekty powinny zostać zakończone do 31 grudnia 2015 roku, ale od początku zakładano rozłożenie inwestycji w dłuższym okresie czasu i wiadomo było już dawno, że będziemy musieli starać się o ich fazowanie. KE taki wniosek uwzględniła, dzięki czemu ministerstwo rozwoju będzie mogło wypłacić pieniądze na dokończenie tych zadań.

Resort poinformował, że wartość ośmiu inwestycji to ponad 3,5 mld zł, a dofinansowanie z UE wyniesie ponad 2 mld zł.
Pierwsze zadanie to modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa – Gdynia. Konkretnie chodzi o dokończenie w tym roku prac związanych z uruchomieniem systemów zdalnego sterowania ruchem pociągów, zaprojektowanie, wybudowane i uruchomione systemy kierowania i zarządzania ruchem w dwóch centrach dyspozytorskich (Warszawa i Gdańsk), jak i zaprojektowanie, wybudowanie i uruchomienie systemu monitoringu na całej trasie. Wartość inwestycji to 254 mln zł, a dofinansowanie 175 mln zł.
Druga inwestycja to modernizacja linii kolejowej Wrocław – Poznań (trzeci etap Czempiń – Poznań). Za ponad 567 mln zł (ponad 342 mln zł dofinansowania) wykonane będą prace torowe na 32 km odcinku trasy, wraz z obiektami inżynieryjnymi.
Fazowanie objęło także przebudowę linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Warka (46 km). To drogi projekt (ponad 1,3 mld zł, z czego ponad 791 mln zł stanowi dotacja), a obejmuje przebudowę linii kolejowej, stacji, przystanków, przejazdów drogowych.
Czwarte zadanie to pierwszy etap modernizacji linii kolejowej Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne).Inwestycja będzie kosztować ponad 690 mln zł, z czego ponad 445 ml zł to dotacja unijna) i polega na przebudowie 32 km torów, oraz stacji Zielonka, Wołomin, Tłuszcz, Łochów.
Na liście jest też przebudowa linii kolejowej Warszawa – Łódź na odcinku Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice).Chodzi przede wszystkim o dokończenie cyfrowego systemu bezpieczeństwa i sterowania ruchem, co będzie kosztować 124  mln zł wraz z 78 mln zł dofinansowania. Na trasie Warszawa –  Łódź zostanie także dokończona budowa systemu sterowania ruchem pomiędzy stacją Żyrardów a stacją Koluszki. Ponadto dokończona będzie budowa centrum sterowania w Skierniewicach. Koszt to 236 mln zł, w czym jest też zawarte 111 mln zł dotacji.
Na liście inwestycji znalazła się ponadto poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Za 288 mln zł (153 mln zł – dotacja) dokończone zostaną prace w zakresie zabudowy czterech mostów i jednego wiaduktu oraz zbudowany zostanie nowy most i zmodernizowany drugi, ponadto powstanie nowy wiadukt. Modernizacja obejmie też przebudowę układu torowego i sieci trakcyjnej linii 226.
Ostatni projekt dotyczy Pomorskiej Kolei Metropolitarnej (za prawie 49 mln zł, a tym ponad 32 mln zł dołoży budżet unijny). PKM planuje budowę dwóch przystanków: Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion na odcinku linii kolejowej nr 201. Będzie to uzupełnienie całej inwestycji polegającej na budowie dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz, przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, do włączenia się w istniejącą linię kolejową nr 201 (Gdynia – Kościerzyna) w kierunku Gdyni.