ORLEN Unipetrol wybudował sieć trakcyjną na bocznicy kolejowej obsługującej rafinerię koncernu w Litvínovie (Kraj Ustecki).
Zadanie, które zrealizował ORLEN Unipetrol Doprava – kolejowy przewoźnik należący do naftowego potentata – obejmowało elektryfikację łącznie 7,36 km torów kolejowych na stacji przeładunkowej Litvínov, co kosztowało 97 mln czeskich koron, czyli około 16 mln zł.
Bocznica spełnia bardzo ważną rolę dla leżącej przy granicy z Niemcami rafinerii, gdyż jest centrum logistycznym dla kolejowego transportu zarówno surowców dla zakładu, jak i gotowych produktów rafineryjnych (paliwa, olej opałowy, skroplony gaz) i petrochemicznych (np. wyrobów niezbędnych do produkcji tworzyw sztucznych czy do wytwarzania nawozów sztucznych). Teraz, dzięki elektryfikacji bocznicy, przeładunki znacznie przyspieszą, transport będzie efektywniejszy, gdyż nie ma już konieczności oczekiwania na wymianę taboru z elektrycznego na spalinowy i odwrotnie przy przetaczaniu wagonów. Inwestycja ma także wymiar środowiskowy.
Inwestycja w elektryfikację to kolejny krok w kierunku realizacji naszej strategii zrównoważonego rozwoju i zmniejszenia śladu węglowego. Linie trakcyjne zbudowane na stacji dostaw pomogły nam zarówno zoptymalizować działalność na poziomie lokalnym, jak i włączyć się w krajową sieć kolejową. Zwiększa to bezpieczeństwo, oszczędza czas i koszty oraz zwiększa efektywność wykorzystania naszej najnowocześniejszej floty – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Jaroslav Dvořák, prezes ORLEN Unipetrol Doprava.
ORLEN Unipetrol w 100% należy do naszego ORLENU i oprócz rafinerii w Litvínovie posiada jeszcze kilka zakładów produkcyjnych w Czechach. Natomiast ORLEN Unipetrol Doprava to jeden z głównych kolejowych przewoźników towarowych u naszych południowych sąsiadów.