Jak bilet miesięczny za 9 euro wpłynął na codzienne podróże Niemców? Federalne Biuro Statystyczne opublikowało raport, z którego wynika, że niektórzy Niemcy zostawili auta w garażu i przesiedli się na kolej.
Niemcy niedawno podsumowali pierwszy miesiąc funkcjonowania biletu miesięcznego za 9 euro. Takich biletów sprzedano już ponad 20 mln. Oferta jest niezwykle atrakcyjna zarówno dla Niemców, jak i turystów: bilet obejmuje zarówno pociągi regionalne, miejskie oraz transport publiczny w niemieckich miastach.
Jak podaje Federalne Biuro Statystyczne (Destatis), w czerwcu 2022 roku wyniki przewozowe na kolei były wyższe o 42 % względem 2019 roku – czyli okresu przed pandemią. Dla porównania, jeszcze przed wejściem w życie nowej oferty, w maju odnotowano 3 procentowy wzrost wyników w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku.
Transport do 300 km
Chociaż bilet za 9 euro z reguły nie obejmuje pociągów dalekobieżnych (pociągami DB Regio wciąż można przejechać naprawdę spore dystanse), to i tak wprowadzenie miesięcznej oferty pobudziło do częstszego podróżowania koleją na dystansie do około 300 km.
Dotychczas w przewozach na dystansach do 300 km najwyższy peak odnotowano 7-8 czerwca, gdzie wykazano 56% wzrost zainteresowania koleją względem 2019 roku.
Znaczny wzrost w przewozach regionalnych
Przede wszystkim niemiecka kolej odnotowuje wzrosty w liczbie podróżnych na krótkich dystansach. Na odcinkach od 30 do 100 kilometrów przewozy wzrosły o 58% w porównaniu do okresu przed pandemią.
Destatis nie posiada danych porównawczych kolei do innych środków transportu na dystansie mniejszym niż 30 kilometrów. Biuro Statystyczne oparło swoje badanie o dane uzyskanie przez operatora sieci Telefónica. Dane przedstawiały ruchy użytkowników sieci na podstawie zmian pozycji – więcej informacji o metodzie badania.
Jak podaje Destatis, część Niemców zdecydowała się zostawić swoje samochody w garażu. Przede wszystkim transport drogowy stracił na dystansach powyżej 100 km. W ostatnim tygodniu maja odnotowywano 13 procentowy wzrost podróży samochodem na dystansie 100-300 km, ale na początku czerwca był to już 6 procentowy spadek w podróżach autem na dalekich dystansach.
Krótsze przejazdy na dystansie od 30 do 100 kilometrów w czerwcu zmniejszyły się z około 11% w maju do 6 procent w czerwcu. Tutaj pojawia się jeszcze kwestia, że przeprowadzający badanie nie byli w stanie odróżnić podróży środkiem indywidualnym od autobusu.
Osoby dojeżdżające do pracy przeszły z transportu drogowego na kolejowy. Nie ma możliwości rozróżnienia pomiędzy podróżowaniem samochodem a autobusem. Stosunkowo umiarkowany spadek ruchu drogowego w dni powszednie i na krótszych dystansach może zatem wskazywać, że spadek podróży samochodowych został zrekompensowany wzrostem podróży autobusowych – tłumaczy Destatis.
Na zlecenie Deutsche Presse Agentur przeprowadzono analizę w największych miastach w Niemczech, która miała wykazać, że w 23 z 26 badanych miast zagęszczenie w miejskim ruchu drogowym zmniejszyła się wraz z wprowadzeniem biletu za 9 euro.
Warto wskazać, że oferta cieszy się ogromnym uznaniem Niemców, którzy wskazują, że podobna oferta powinna obowiązywać na stałe, a nie tylko w okresie wakacyjnym. Stosowna petycja trafiła do Bundestagu.