Strona główna » Opinie » Działania » Bezpieczne systemy

Bezpieczne systemy w ruchu pociągów


 


System automatycznego zabezpieczania pociągów ATP
(automatyczna kontrola pociągów) inaczej Bezpieczna Kontrola Jazdy Pociągu (BKJP) – jest to system bezpieczny, który w określonych punktach kontroluje zgodność prowadzenia pociągu przez maszynistę ze wskazaniami sygnalizatorów, w tym automatyczne zatrzymanie przed sygnałem „stój”. W praktyce ATP wdraża hamowanie gdy prędkość pociągu przekracza wartość dozwoloną, wynikającą z bieżącej sytuacji ruchowej. Jeśli się  nie przekracza  prędkości dozwolonej, to system działa w tle i „nie przeszkadza” maszyniście.
Automatyczne powadzenie pociągów (ATO) – system, który zapewnia automatyczne lub półautomatyczne poruszanie się pociągu zgodnie z sygnalizacją, rozkładem jazdy itp. W praktyce ATO włącza silniki trakcyjne, rozpędza pociąg, zwykle optymalizuje rozpędzanie z uwagi na zużycie energii oraz hamuje zatrzymując pociąg precyzyjnie na peronie, spowalnia albo ponagla zamykanie drzwi w zależności od punktualności. Działania ATO zazwyczaj nie koliduje z ATP.

{jcomments on}W Polsce najbardziej powszechnym systemem w ruchu kolejowym jest Samoczynne Hamowanie Pociąg, systemów (SHP z czuwakiem aktywnym). Przy czym nie jest to w myśl definicji samoczynnym systemem bezpieczeństwa a jedynie system ostrzegawczy. Ponieważ w przypadku np: usterki elektromagnesu, jego zniszczenia czy kradzieży przejeżdżający pociąg nie otrzyma żadnej informacji o tym zdarzeniu a co za tym idzie i również możliwym niebezpieczeństwie na torze. Dlatego system SHP nie jest systemem ATP. Natomiast praktycznie w całej Europie systemy ATP są normą w ruchu kolejowym. Poniżej przedstawione są systemy ATP stosowane w Europie:
– INDUSI (PZB), system punktowy stosowany w Niemczech, Austrii, Rumuni i krajach byłej Jugosławii.
– Sygnalizacja kabinowa, system ciągły z obwodami torowymi stosowane w krajach byłego Związku Radzieckiego, Czechach, Słowacji, Węgry i Wielkiej Brytania.
– LZB – system z ciągłymi obwodami przewodowymi stosowany w Niemczech
– EBICAB, system punktowy z balisami stosowany w Szwecji i Finlandii
– KVB, system punktowy z balisami wzorowany na EBICAB stosowany we Francji
– TVM, system ciągły, odcinkowy i punktowy, dla najwyższych prędkości stosowany we Francji, częściowo w Belgi, Anglii i Hiszpanii.

 

Podobne artykuły