NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Czechy: Badania wykazały, że trasa KDP do granicy z Polską to inwestycja opłacalna

Czechy: Badania wykazały, że trasa KDP do granicy z Polską to inwestycja opłacalna

Redakcja
Fot. Ceske drahy

Jak podaje Ministerstwo Transportu Czech, inwestycje budowy linii dużych prędkości do Brna i Ostrawy, skąd dalej linia prowadziłaby do Polski – przyniosą większe korzyści ekonomiczne niż zakładano.

Czesi mają gotowe studia wykonalności zatwierdzone przez Ministerstwo Transportu Czech. Analiza wykazała, że linie VRT (KDP) Praga – Brno – Brzecław i (Brno) – Przerów – Ostrawa to inwestycje uzasadnione ekonomicznie. Przygotowane studia wykonalności wskazały szczegółowe prognozy potoków pasażerskich na liniach KDP, propozycję obsługi pociągów, warianty rozwiązań technicznych, a także połączenia VRT z siecią kolei konwencjonalnej.

Opracowana dokumentacja jest kluczowa, aby mogła ruszyć budowa. Jak zakładają Czesi, w 2025 roku ma rozpocząć się budowa na odcinku Praga- Běchovice – Poříčany. W 2027 roku ma rozpocząć się budowa KDP w okolicach Brna, natomiast w 2029 planowany jest początek inwestycji na terenie regionu Vysočina.

Praga – Brno

Na odcinku Praga – Brno wybrano wariant budowy nowej linii przez Kutná Hora i Světlá nad Sázavou. W miejscowości Igława ma powstać nowa stacja, która będzie także łącznikiem z koleją konwencjonalną. W założeniu na trasie KDP ma kursować kilka kategorii pociągów. Najszybsze mają obsłużyć połączenie między Pragą a Brnem w ciągu godziny. Przyjmuje się, że pociągi maksymalnie rozpędzą się do 320 km/h, natomiast najwolniejsze pociągi mają kursować z prędkością 200 km/h.

Z Brna do Ostrawy w godzinę

Na ten moment Czesi mają gotowe studium wykonalności także dla odcinka Przerów – Ostrawa. W założeniu ma to być odcinek trasy KDP z Brna, aż do granicy z Polską, gdzie linia ma spotkać się z planowaną przez CPK linią Katowice – Ostrawa – polska Spółka już w lipcu 2021 roku podpisała umowę na wykonanie studium wykonalności pod tę inwestycje – więcej informacji.

W założeniu Czech, linia przez Ostrawę ma być również przystosowana do eksploatacji z prędkością 320 km/h. Podróż między Brnem a Ostrawą ma zająć mniej niż godzinę. Czesi zaplanowali rozpoczęcie budowy tej trasy na 2025 rok (CPK zakłada rozpoczęcie budowy polskiego odcinka w 2023 roku). Czesi liczą na dofinansowanie inwestycji z funduszy europejskich.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności