Apel!!!

Do władz samorządowych, Prezydenta Piły, Starosty pilskiego, Radnych Rady Miasta Piły, Radnych Rady powiatu, polityków, senatorów i posłów

fot. Mateusz Kaczmarek

Piszemy do Państwa w imieniu osób zainteresowanych ruchem pociągów w regionie pilskim w sprawie nowego Rozkładu Jazdy Pociągów 2012/2013, ale także zwykłych mieszkańców Piły i okolic.

Powodem do powstania tego listu jest pogarszająca się sytuacja połączeń kolejowych ze stacji Piła Główna – Bydgoszcz Główna i dalej na linii D29-18 w kierunku Kutna i Warszawy. Chodzi tu przede wszystkim o połączenia Twoich Linii Kolejowych, które nie mają ugruntowanej i pewnej pozycji w zakresie wyżej wymienionego odcinka.

Kilkanaście lat temu przez Piłę Główną, a także z Piły Głównej bezpośrednimi pociągami na wschód kraju można było odjechać 3-4 parami pociągów. Z roku na rok ta sytuacja stopniowo się pogarsza i sprawia, że ruch pasażerski na stacji zaczyna zamierać, a co za tym idzie podróżni zmuszeni są korzystać z innych środków transportu, szczególnie w przypadku relacji dalekobieżnych w kierunku wschodnim.

W maju 2012 roku skrócono pociąg TLK „Niemen” jadący z Białegostoku do Gorzowa Wielkopolskiego przez Piłę. Pociąg obecnie kończy swój bieg w grodzie Staszica, a w samej Bydgoszczy skład pociągu „Niemen” jest rozczepiany na „Niemena” – jadącą do Piły Głównej oraz „Lubuszanina” – jadącą przez Poznań do Gorzowa Wielkopolskiego. Już w tamtym czasie ta decyzja budziła wiele kontrowersji, gdyż pociąg przed zmianą rozkładu w szybki sposób (po zmianie lokomotywy na spalinową w Pile, gdyż odcinek Piła – Krzyż nie jest zelektryfikowany) docierał do Gorzowa, po zmianach czas podróży wydłużył się.

Skład przyjeżdżał do Piły i rano o godzinie 7:11 wracał jako TLK „Lublinianin” zazwyczaj w dosyć sporym obłożeniu pasażerskim.

Od nowego rozkładu jazdy (09.12.2012) pociąg „Lublinianin” został zastąpiony TLK „Solina”, który z Piły wyjeżdża o godzinie 5:19(!). Jest to swoisty przykład braku logistycznego i ekonomicznego podejścia. Naszym zdaniem jest to działanie celowe mające po kolejnej zmianie rozkładu jazdy w lutym 2013 wycofać absolutnie pociąg z obiegu. I niestety wg naszych prywatnych informacji ze źródeł kolejowych wiemy, że jest to przesądzone, gdyż już w rozkładzie od 09.12 miało nie być pociągu „Solina” i powrotnego „Niemen”.

W obliczu takich informacji apelujemy o zainteresowanie się sprawą połączeń kolejowych z Piły Głównej w kierunku wschodnim naszego kraju. Szczególny nacisk nakładamy na PKP InterCity, które są jedynymi operatorami bezpośrednich połączeń kolejowych między dużymi miastami, a które poprzez swoją politykę pozbawią mieszkańców regionu pilskiego ważnych i jedynych bezpośrednich skomunikowań ze wschodnią częścią Polski!

Przybliżona ilość mieszkańców największych miejscowości w regionie pilskim:

Piła – 80 tysięcy mieszkańców

Wałcz – 26 tysięcy mieszkańców

Chodzież – 19 tysięcy mieszkańców

Złotów – 18 tysięcy mieszkańców

Trzcianka – 17 tysięcy mieszkańców

Jastrowie – 8 tysięcy mieszkańców

 

(Dodajmy także studentów i innych pasażerów z zachodniopomorskiego jadących np. do Torunia lub Warszawy)

Takie zachowanie władz kolejowych spowoduje, że Piła Główna stanie się stacją na której zatrzymywać się będą jedynie dwie pary pociągów TLK znad morza na południe kraju przez Poznań Główny! Jako mieszkańcy i pasażerowie jesteśmy zaniepokojeni takim stanem rzeczy! Automatycznie pozbawia się Piłę – jako jeden z głównych węzłów kolejowych w tej części Polski, ważnych skomunikowań bezpośrednich z miastami na wschodzie Polski! Oczywiście nie wspominamy tutaj o pociągach InterREGIO, które uruchamiane są jedynie PODCZAS WAKACJI! mieszkańcom regionu stanowczo potrzebne są pociągi w tą część Polski dostępne cały rok!

W związku z tym zabiegamy aby w możliwie dostępny sposób zapoznać się z planami likwidacji pociągów bezpośrednich spółki Twoich Linii Kolejowych przebiegających z/przez Piłę na wschód Polski. Pragniemy aby zapobiec pozbawienia Piły kolejnych połączeń kolejowych, gdyż to doprowadzi to kompletnej agonii stacji Piła Główna! Widząc ruch pasażerski w Pile jesteśmy pewni, że bezpośredni pociąg z Piły Głównej w kierunku Warszawy i dalej, jadący o rozsądnych godzinach byłby w ponad 60% obłożony pasażerami z Piły, ale także z województwa zachodniopomorskiego, czy też lubuskiego! Wiele osób w Pile znajduje jedyne miejsce przesiadki jadąc w dalszą podróż lub do miejsc odbywania zajęć.

Apelujemy tym samym by zapoznać się z planami, a także koniecznie zapobiec kompletnemu „zabiciu” bezpośrednich połączeń z i do oraz przez Piłę Główną ze wschodniej części Polski!

 

Z poważaniem: mieszkańcy Piły i regionu pilskiego{jcomments on}

 

Podobne artykuły