Przewozy pasażerskie Przewozy towarowe
Partnerzy działu

Apel o kolej i drogi

Apel o kolej i drogi

Radni sejmiku województwa opolskiego apelują o przywrócenie połączeń na linii kolejowej Kraków – Kudowa Zdrój i o modernizację linii E 30 między stacjami Kędzierzyn-Koźle i Opole Zachodnie.

Apel radnych to efekt przede wszystkim postulatów mieszkańców i gmin leżących przy trasie Kraków – Kudowa, i to nie tylko z województwa opolskiego. Sejmik postuluje, aby przywrócono połączenia międzywojewódzkie z Krakowa do Kudowy Zdrój przez Katowice, Kędzierzyn-Koźle i Nysę. Takie pociągi w zasadzie mogłyby obsługiwać tylko składy PKP Intercity, bo to w tej chwili jedyny przewoźnik, który byłby w stanie obsługiwać połączenie Kraków – Kudowa. Ale w nowym rozkładzie jazdy takich pociągów raczej nie będzie (poza sezonowymi), bo jest już za mało czasu, żeby takie połączenie zorganizować.

Oczywiście, trudno się nie zgodzić z argumentami opolskich radnych, którzy zwracają uwagę, że likwidacja pociągów Krakowa do Kudowy „ograniczyła mieszkańcom możliwości dotarcia do pracy, szkoły czy w celach turystycznych do miejscowości położonych województwach: śląskim, dolnośląskim, małopolskim i opolskim”. Teraz oczywiście można dojechać pociągiem do Kudowy ze stolicy Małopolski, ale przynajmniej z jedną przesiadką – we Wrocławiu, ale podróż zajmuje ponad 7 godzin (!). Gdy przesiadek jest więcej, może potrwać nawet ponad 12 godzin (!). Gdyby zaś pociągi jechały krótszą drogą, pewnie i podróżnych byłoby więcej.
Radni mają też zastrzeżenia do programu modernizacji linii kolejowej E 30 od Kędzierzyna do Opola Zachodniego. PKP Polskie Linie Kolejowe, ich zdaniem, zaproponowały za mały zakres prac modernizacyjnych, nie uwzględniający corocznie zwiększającego się ruchu kolejowego. W rezultacie może dojść do sytuacji niekorzystnej dla pasażerów, bo z powodu braku większej przepustowości na tej linii, ograniczane będą w godzinach szczytu połączenia regionalne.
„Szlaki komunikacyjne przebiegające przez teren województwa opolskiego są bardzo obciążone ruchem, co wywołuje wiele negatywnych skutków, a linia kolejowa E 30 oprócz ważnego połączenia na kierunku wschód – zachód stanowi odcinek korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk” – podkreślili radni. Ich apele, podobnie jak prośba o budowę obwodnic miast na Opolszczyźnie, trafiły do premier Beaty Szydło, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, oraz zarządców dróg i sieci kolejowej.