Najlepszą ofertę w przetargu na modernizację linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań na odcinku od granicy województwa dolnośląskiego do Leszna złożyła spółka Astaldi.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o wyborze najkorzystniejszej oferty w tym przetargu. Astaldi zaproponowało 355,09 mln zł netto za wykonanie przebudowy tego fragmentu linii E59. Inni oferenci wycenili zaś swoje usługi na kwoty od ponad 469 mln zł (Torpol) do 410 mln zł (konsorcjum Porr Polska Construction, Porr Bau, Trakcja PRKiI, Comsa, PKP Energetyka).
Jeśli wyniki przetargu nie zostaną zakwestionowane, PKP PLK podpiszą z Astaldi umowę na zmodernizowanie 35 km torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Ponadto modernizacja obejmie stacje Rawicz i Bojanowo oraz powstaną dwa nowe przystanki: Kaczkowo i Rydzyn. Wykonawca odnowi lub wybuduje też pięć wiaduktów.
Astaldi zapewnia, że wykona tę inwestycję w ciągu 29 miesięcy, a okres gwarancji wyniesie 72 miesiące.
Poza kończeniu przebudowy tego odcinka linii E59 i szlaku Leszno – Czempiń (to zadanie wykona torpom) pociągi pasażerskie pojadą na całej trasie Poznań – Wrocław z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Tym samym podróż najszybszym pociągiem na trasie między tymi dużymi miastami skrócić się do 80 minut (teraz ponad 160 km trasa jest pokonywana w około 120 minut).
Linia Wrocław – Poznań to ważny odcinek Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), gdyż magistrala E59 to najkrótsze i najdogodniejsze połączenie północnej części Europy z krajami naszej części Europy i Bałkanów.

