Dzisiaj ruszył nabór wniosków w nowym konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dotacje na zakup zeroemisyjnych pociągów pasażerskich. CUPT wyłoży na ten cel 1,5 mld zł.
Dotacje na zeroemisyjne pociągi. Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania FENX.05.05 Tabor kolejowy. Środki pochodzą z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.
Potencjalni wnioskodawcy mogą liczyć łącznie na dotacje w wysokości 1,5 mld zł. Przy czym wysokość wsparcia może sięgnąć najwyżej 50% wydatków kwalifikowalnych. Co ważne, CUPT może dofinansować także już zrealizowane inwestycje taborowe, gdyż okres kwalifikowalności wydatków obejmuje ramy od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2029 r.
O pieniądze mogą aplikować jednostki samorządu terytorialnego, organizatorzy i operatorzy transportu publicznego oraz przewoźnicy kolejowi. Konstrukcja konkursu pozwala na udział w nim tych organizatorów przewozów pasażerskich i przewoźników, którzy odpowiadają za połączenia ponadregionalne lub aglomeracyjne.
Mogą oni uzyskać dofinansowanie do zakupu nowoczesnych, przyjaznych środowisku składów kolejowych. Chodzi w praktyce o pociągi elektryczne lub elektryczno-bateryjne, albo wodorowe – ale tych ostatnich raczej nie zamówi żaden z organizatorów transportu lub z przewoźników działających na polskim rynku.
CUPT przyjmuje wnioski od dzisiaj do 31 stycznia 2026 roku. Dokumenty można składać wyłącznie elektronicznie poprzez aplikację WOD2021.
Ile to będzie pociągów?
Powstaje oczywiście pytanie: do zakupu ilu pociągów dołoży Centrum Unijnych Projektów Transportowych? Gdy kilka tygodni temu Centrum ogłosiło listę beneficjentów poprzedniego konkursu kolejowego, to wysokość dofinansowania sięgnęła 870 mln złotych. Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i województwo śląskie otrzymały dotacje łącznie na 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Ale poziom dofinansowania przekraczał w tamtym konkursie 60%. Teraz jest ono niższe, więc teoretycznie CUPT dofinansuje zakup około 65-70 pociągów. Przy czym wiele będzie zależało od wartości samych wniosków. Bowiem koszt zakupu jednego pociągu np. w latach 2021-2022 był znacznie niższy niż w kontraktach, które teraz podpisują zamawiający z producentami taboru lub, które będą zawierać w kolejnych latach. Trzeba też brać pod uwagę i to, że cena pociągu zależy od jego wielkości, wyposażenia i innych czynników.