Parowozownia w Jarocinie informuje, że rozpoczęła wraz z wolontariuszami pracy przy odnawianiu lokomotywy parowej Ol49-1. Pojazd ma już prawie 75 lat i jego stan pozostawia wiele do życzenia.
Ten historyczny pojazd stoi od lat w sąsiedztwie peronów dworca kolejowego w Jarocinie. I niestety warunki atmosferyczne oraz upływ czasu spowodowały, że stan parowozu jest bardzo zły. Z lokomotywą Ol49-1 trzeba postępować ostrożnie. Wykluczone jest np. używanie cięższych maszyn przy usuwaniu rdzy czy innych pracach, gdyż mogłoby to doprowadzić do kolejnych i już nieodwracalnych uszkodzeń. Ponadto ręczną pracę narzuca sąsiedztwo parowej lokomotywy.
Dodatkowy asumpt do wykonania renowacji parowozu dał jubileusz 150. rocznicy uruchomienia dwóch linii kolejowych, przebiegających przez Jarocin. To trasy Gniezno-Oleśnica oraz Poznań-Kluczbork. Dzięki tym trasom Jarocin stał się ważnym węzłem kolejowym. Warto dodać, że prace przy Ol49-1 dofinansowały władze Jarocina.
Lokomotywę wyprodukował w 1951 roku zakład Fablok w Chrzanowie, ale wówczas funkcjonował pod nazwą Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego. Parowóz pełnił służbę m.in. w lokomotywowniach w Toruniu, Olsztynie i Jarocinie. W 1991 roku PKP skreśliła go z ewidencji, a w następnym roku Ol49-1 stanął na stacji w Jarocinie jako pomnik techniki kolejowej.