Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Jedna oferta w przetargu na push-pulle dla PKP Intercity. Ponad budżetem

Jedna oferta w przetargu na push-pulle dla PKP Intercity. Ponad budżetem

Redakcja
Mat. Pesa Bydgoszcz

W powtórzonym przetargu na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi wpłynęła tylko jedna oferta. Tak jak za pierwszym razem złożyło ją konsorcjum firm Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Newag Nowy Sącz, z kwotą 8.533.682.436,00 PLN brutto.

To znacznie więcej niż szacunki przewoźnika. PKP Intercity na ten cel chcą przeznaczyć kwotę 6.654.160.272,00 PLN brutto. Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu na dostawę push-pulli konsorcjum zaproponowało kwotę brutto 7.824.714.650,47 zł, a PKP Intercity chciały na sfinansowanie zamówienia przeznaczyć kwotę brutto 5.412.569.736,00 zł.

Co zatem zrobi przewoźnik? Może po raz drugi unieważnić przetarg bądź dołożyć brakujące prawie 2 mld zł i kupić składy od PESY i Newagu. Oba przetargi pokazują, że oprócz polskich firm nikt nie jest zainteresowany realizacją takiego zamówienia.

A zgodnie z warunkami przetargowymi obejmuje ono 38 wagonów sterowniczych, 228 wagonów środkowych oraz 45 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych. Lokomotywy będą przystosowane do eksploatacji w trybie push-pull. Oznacza to, że mogą zarówno pchać, jak i ciągnąć składy wagonów, co ogranicza konieczność pracy manewrowej, gdy pociąg ma jechać w odwrotnym kierunku. Ponadto pojazdy objęte zamówieniem, po uzyskaniu dodatkowej homologacji, będą mogły się poruszać także po czeskiej sieci kolejowej. Elektrowozy będą mogły prowadzić również składy klasycznych wagonów, co zwiększy elastyczność operacyjną przewoźnika.

Piętrowe składy wagonowe byłyby nowością we flocie PKP Intercity. Pozwolą na sprawną obsługę pasażerów podróżujących między największymi polskimi aglomeracjami. Piętrowym pociągiem komfortowo będzie mogło podróżować jednocześnie nawet 700 osób. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych, wyposażonych w europejski system bezpieczeństwa ETCS, co pozwoli na podróże z prędkością nawet 200 km/h.

Dwupiętrowy skład bazowy ma obejmować siedem wagonów, co zapewni dużą liczbę miejsc siedzących. Konfiguracja składu pozwala także na elastyczne dostosowanie pojazdu do popytu na każdej relacji i umożliwia eksploatację składów w trybie push-pull w różnych wariantach od 2 do 10 wagonów środkowych. W wagonie sterowniczym znajdą się miejsca pierwszej klasy i Strefy Ciszy, z kolei wagony środkowe uniwersalne zapewnią miejsca klasy drugiej, Strefy Ciszy i przestrzeń do przewozu rowerów czy nart. Wagony środkowe zaoferują miejsca drugiej klasy, w tym dla rodzin z dziećmi, przestrzeń na automaty vendingowe i przedział konduktorski.

Składy zaprojektowane w nowym designie zostaną również wyposażone w szereg udogodnień, które stają się standardem w pociągach przewoźnika. Pasażerowie skorzystają z klimatyzowanych wagonów, a w nich znajdą się gniazdka elektryczne 230V oraz USB. Zapewniony będzie także dostęp do WiFi. W trosce o bezpieczeństwo pasażerów w wagonach zastosowany zostanie system monitoringu i defibrylatory. Pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich czy rodzin z dziećmi.

Wagony będzie również można eksploatować w składach klasycznych, wówczas tylko w funkcji „pull”, tak jak pozostałe wagony przewoźnika. Wykonawca będzie odpowiedzialny za świadczenie usług utrzymania technicznego lokomotyw przez okres wskazany w ofercie, nie krócej jednak niż przez 60 miesięcy.

Podobne artykuły