Strona główna » Wiadomości » 866 mln zł na zakup tramwajów. Kto z nich skorzysta? Zakończył się konkurs CUPT w ramach KPO

866 mln zł na zakup tramwajów. Kto z nich skorzysta? Zakończył się konkurs CUPT w ramach KPO

Redakcja
Fot. PESA

Łączna kwota przeznaczona na dofinansowanie z UE w konkursie CUPT o objęcie zakupu nowych taborów tramwajowych wsparciem w ramach: KPO i Zwiększania Odporności wynosi przeszło 865,7 mln zł. Krajowy Plan Odbudowy przewiduje dofinansowanie zakupu 88 tramwajów w całej Polsce, co wydaje się niewiele obserwując plany zakupów poszczególnych miast.

Łodź czeka na oferty dostawy 15 tramwajów z opcją o kolejne 15 do 30 lipca

MPK Łódź już w kwietniu rozpisało przetarg na dostawy 15 tramwajów niskopodłogowych z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 15. Oferty można składać do 30.07.2024 r. MPK zastrzega możliwość unieważnienia przetargu, jeśli środki unijne, o które się spółka będzie ubiegać, nie zostaną przyznane.

Gdańsk chce 45-metrowe tramwaje

Gdańskie Autobusy i Tramwaje już w zeszłym roku zapowiadały plany nabycia nowych, 45-metrowych tramwajów, które miałyby obsługiwać trasę Gdańsk Południe – Wrzeszcz. W marcu tego roku rozpoczęły wstępne konsultacje rynkowe dotyczące dostawy fabrycznie nowych niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych, których celem było uzyskanie informacji niezbędnych do przygotowania przetargu na zakup 10 tramwajów, których długość tramwajów określono na 45-47 m, a szerokość – 2,4-2,5 m.

Tramwaje Śląskie chcą kupić nawet 75 nowych pojazdów

Spółka Tramwaje Śląskie w czerwcu ogłosiła dwa przetargi na dostarczenie wagonów tramwajowych. Pierwszy obejmuje dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych tramwajów jednoczłonowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych, o długości nie mniejszej niż 13,5 m. Natomiast przedmiotem drugiego postępowania jest dostawa 40 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych tramwajów jednokierunkowych i dwukierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych, o długości minimalnej 22m i nie więcej niż 25m. W obydwu przypadkach Tramwaje Śląskie na oferty producentów czekają do 22 lipca. Liczba zamawianych wagonów może się zwiększyć, bo w ramach opcji przewoźnik może dokupić kolejnych 25 tramwajów.

Zakupy Tramwaje Śląskie chcą sfinansować z dwóch programów: Feniks oraz ze środków KPO. Nowe tramwaje miałyby trafić do spółki do końca czerwca 2026 roku.

Nawet 160 nowych tramwajów może wkrótce jeździć po Warszawie

Również Tramwaje Warszawskie przygotowują się do kolejnego przetargu na nowe pojazdy. Do stolicy może trafić nawet 160 szt. Spółka zapowiedziała, że uruchomienie przetargu jest planowane, gdy tylko dostanie pieniądze z Krajowego Funduszu Odbudowy. Dwadzieścia z nich to będzie zamówienie podstawowe, a reszta to opcja. Spółka ogłosiła wstępne konsultacje rynkowe, poprzedzające wszczęcie postępowania o zawarcie umowy ramowej na zakup do 160 pojazdów w listopadzie zeszłego roku.

Turcy rywalizują ze Stadlerem o kontrakt na tramwaje dla Krakowa

Zgodnie z zapowiedziami MPK SA w Krakowie ogłosiło w grudniu trzy przetargi na zakup nowych niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Obejmują one dostawę w sumie do 90 nowych wagonów, trzech rodzajów: do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m, do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m i do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m. To jak dużo nowych tramwajów ostatecznie uda się zamówić będzie zależało od możliwości finansowych MPK oraz uzyskanych środków ze źródeł zewnętrznych m.in. KPO. Oferty otwarto pod koniec czerwca br. Na tramwaje jednokierunkowe o długości 32-34 m i dwukierunkowe o długości 32-34 m zgłosiły się Stadler Polska oraz turecka firma Bozankaya Otomotiv Makina İmalat İthalat Ve İhracat. Na najdłuższe tramwaje, jednokierunkowe o długości 42-45 m zgłosiła się tylko Bozankaya.

Gorzów chce więcej Twistów

MZK w Gorzowie w styczniu zapowiadało ogłoszenie przetargu na zakup 10 nowych tramwajów planowane na przełom 2024/2025. Jeśli chodzi o parametry, mają one być zbliżone do Twistów bydgoskiej Pesy, które jeżdżą po gorzowskich torowiskach od 2020 r. Procedura przetargowa może potrwać nawet rok, a przygotowania do budowy dziesięciu gorzowskich tramwajów mogłyby się rozpocząć pod koniec 2025 lub na początku 2026.

Częstochowa niedługo wystartuje z przetargiem na 7 tramwajów

Miasto ma już gotowe programy funkcjonalno-użytkowe dla dwóch planowanych inwestycji tramwajowych: nowej linii na Parkitkę i remontu istniejącej na Kucelin. Szykuje się również do przetargu na zakup 7 niskopokładowych tramwajów, który zostanie ogłoszony w najbliższych dniach, a czas realizacji przewidziano na 2026 r.

PESA dostarczy nowe tramwaje dla Torunia?

W 2023 roku Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg, którego przedmiotem postępowania jest zawarcie umowy ramowej na dostawę do 20 niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów wraz z dostawą wyposażenia obsługowego oraz pakietu eksploatacyjno-naprawczego. Oferty w przetargu złożyła Pesa Bydgoszcz S.A. i Bozankaya Otomotiv Makina z Ankary. Pesa Bydgoszcz za wykonanie całości prac wyceniła swoją ofertę na kwotę 289,6 mln zł brutto, natomiast turecka firma na kwotę 302,8 mln zł brutto. Obie oferty przekroczyły budżet zamawiającego.

Olsztyn ogłosił przetarg na zakup 6 tramwajów

Miasto Olsztyn poinformowało w środę 3 lipca, o planach zakupu sześciu nowych tramwajów. Obecnie MPK Olsztyn posiada 27 tramwajów – 15 Tramino Solarisa oraz 12 tureckich Panoramam. Jak informuje miasto – pojazdy mają mieścić nie mniej, niż 200 pasażerów na miejscach stojących oraz minimum 42 na miejscach siedzących, mieć szerokość 2,5 metra, a długość między 29, a 33 metrami. Mają być wyposażone m.in. wyświetlacze LCD, biletomat mobilny, kasowniki, hot spot Wi-Fi czy system zliczania pasażerów.

Szczecin z przetargiem na 4 tramwaje. W ostatniej chwili złożył wniosek o dotację z KPO. 

Spółka Tramwaje Szczecińskie ogłosiła przetarg na cztery tramwaje niskopodłogowe dwukierunkowe z prawem opcji zakupu ośmiu dodatkowych sztuk. Realizacja drugiego etapu przetargu uzależniona jest od uzyskania dofinasowania z KPO. Stosowny wniosek spółka złożyła 4 lipca. Tramwaje mają być w całości niskopodłogowe i osiągać maksymalną prędkość 70 km/h. Pomieszczą minimum 200 osób, z czego co najmniej 45 na miejscach siedzących. W przedziale pasażerskim mają znaleźć się dwa miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W tramwajach znajdzie się klimatyzacja, ogrzewanie, kasowniki papierowe oraz elektroniczne, monitoring i porty USB dla pasażerów. Nie zabraknie też systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

Czy Modertrans dostarczy 3 tramwaje do Grudziądza?

MZK Grudziądz rozpisał w lutym przetarg na dostawy trzech nowych tramwajów o długości do 30 m. Wymagany udział niskiej podłogi wynosi min. 20%. W przetargu wpłynęła jedna oferta od Modertransu, który zaoferował dostawę trzech wagonów za 35,854 mln zł brutto. Zakończenie dostaw przewidywano jesienią 2026 r.

Ostatecznie Grudziądz nie zdecydował się dopłacić i przetarg został unieważniony.

Tak jak widzimy miasta zgłaszają duże zapotrzebowanie na nowe tramwaje. Niebawem okaże się kto dostanie dofinansowanie i w jakiej kwocie. Oceny poszczególnych przedsięwzięć w zakresie spełnienia kryteriów wyboru zostaną dokonane w terminie nie dłuższym niż łącznie 87 dni od dnia zakończenia naboru.

Podobne artykuły