Strona główna » Wiadomości » 80 miliardów na budowę nowych tras. Wizja rozwoju kolei wg ministra Malepszaka

80 miliardów na budowę nowych tras. Wizja rozwoju kolei wg ministra Malepszaka

Redakcja
Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Polski sektor kolejowy stoi u progu znaczących zmian dzięki planowanym inwestycjom. W rozmowie z BIZNES24, minister Piotr Malepszak przedstawia wizję rozwoju tego sektora. To kolejny ciekawy wywiad, jakiego udzielił minister.

Piotr Malepszak, pełniący funkcję wiceministra infrastruktury, w wywiadzie dla BIZNES24 szczegółowo omówił plany rozbudowy polskiej sieci kolejowej. Strategia ta zakłada wydatki przekraczające 80 miliardów złotych do końca dekady, z naciskiem na rozbudowę istniejących linii i tworzenie nowych tras, które mają na celu ulepszenie połączeń między głównymi ośrodkami miejskimi Polski.

Malepszak podkreślił, że głównym celem jest stworzenie efektywnej i nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która będzie służyła zarówno pasażerom, jak i przewozom towarowym. Rozwój linii kolejowych, według ministra, jest nie tylko częścią planu Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale także kluczowym elementem modernizacji całego systemu transportowego w Polsce.

Minister w swoich wypowiedziach zwrócił uwagę na konieczność dostosowania inwestycji do charakteru poszczególnych linii. Wspomniał o planach rozbudowy linii lokalnych, które mogą nie wymagać tak dużych nakładów finansowych, jak linie magistralne, gdzie ruch pasażerski i towarowy jest znacznie intensywniejszy.

Te przetargi na pierwsze elementy linii kolejowych, nowych, one już się odbywają. Już w Łodzi mamy pierwsze działania związane z tzw. drugim tunelem łódzkim i pierwszych przetargów na budowę długich odcinków nowych linii kolejowych spodziewam się na przełomie 2025/2026.” – dodał minister w wywiadzie dla BIZNES.24

Piotr Malepszak omówił również kwestię tzw. „szprych”, nowych linii kolejowych, które mają promieniście rozchodzić się z Centralnego Portu Komunikacyjnego, łącząc go z pozostałymi regionami kraju. Minister podkreślił, że te nowe linie będą integrować się z istniejącą siecią, oferując szybsze i wydajniejsze połączenia na terenie całego kraju.

„Szprychy rozchodzące się z Centralnego Portu Komunikacyjnego, jako linie nowe, które miały być połączone z liniami istniejącymi, bo to trzeba sobie jasno powiedzieć, miała być pewna taka mieszanka, (podobnie zresztą jak na zachodzie Europy) budowy nowych linii i linii istniejących, poprawianych do parametrów 160-200 km na godzinę” – podkreślił minister.

W dalszej części wywiadu, Malepszak zaznaczył znaczenie projektów transgranicznych, jak planowane połączenie Lublina z Zamościem i dalej z Lwowem. Tego typu inicjatywy, według ministra, są kluczowe dla rozwoju i integracji regionalnej oraz europejskiej.

Podejmując temat finansowania i zarządzania projektami kolejowymi, minister zwrócił uwagę na konieczność efektywnego wykorzystania środków i ograniczenia marnotrawstwa. Malepszak podkreślił, że sektor kolejowy powinien czerpać inspiracje z sukcesów branży drogowej, gdzie dynamiczny rozwój infrastruktury stał się wzorcem efektywności.

Podsumowując, wiceminister infrastruktury wyraził optymizm co do przyszłości polskich kolei, wskazując na nadchodzące przetargi na budowę nowych linii kolejowych. Te inicjatywy mają zainaugurować jakiś nowy rozdział w historii transportu kolejowego w Polsce, zwiększając jego efektywność i dostępność.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x