Polska uzyskała największe ze wszystkich unijnych krajów dofinansowanie dla projektów realizowanych przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Na wsparcie czterech inwestycji – drogowych, kolejowych oraz terminala intermodalnego, Komisja Europejska przyznała Polsce 129,4 mln euro, tj. ok. 550 mln zł. Dofinansowanie wynosi 50 proc. kosztów kwalifikowanych, a więc całkowita wartość inwestycji to ok. 1,1 mld zł.
Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreślił, jak ważne jest to wsparcie dla polskiej infrastruktury, zwłaszcza w kontekście projektów o znaczeniu transgranicznym.
Wśród finansowanych projektów na uwagę zasługuje modernizacja linii kolejowej Skierniewice – Łuków oraz budowa nowego mostu kolejowego nad Wisłą w Górze Kalwarii.
Linia kolejowa Skierniewice – Łuków jest kluczowym elementem krajowej sieci transportowej, łączącym ważne ośrodki gospodarcze i społeczne. Jej modernizacja przewiduje nie tylko poprawę stanu technicznego torów, ale również zwiększenie przepustowości linii oraz podniesienie komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Projekt zakłada również wdrożenie nowoczesnych systemów zarządzania ruchem kolejowym, co przyczyni się do zwiększenia efektywności i punktualności pociągów.
Drugim znaczącym przedsięwzięciem jest budowa nowego mostu kolejowego w Górze Kalwarii, który zastąpi istniejący jednotorowy most. Nowa konstrukcja będzie dwutorowa, co znacząco zwiększy przepustowość i niezawodność połączeń kolejowych przez Wisłę. Inwestycja ta nie tylko ułatwi przemieszczanie się między wschodnią a zachodnią częścią kraju, ale również przyczyni się do rozwoju lokalnych gospodarek poprzez lepszą dostępność transportową.
Oba projekty są ważnym krokiem w kierunku modernizacji polskich kolei, zapewniając lepszą jakość usług i wzmacniając połączenia wewnętrzne, jak również z innymi krajami Unii Europejskiej.
Ponadto, dofinansowanie obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej S12, terminala intermodalnego w Gdyni oraz multimodalnego węzła kolejowego w Szczecinie. Te projekty nie tylko poprawią komunikację wewnątrzkrajową, ale także ułatwią wymianę towarów i pasażerów między Polską a innymi krajami UE.