Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » 5 lat Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

5 lat Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

Wojciech Dudkowski

W tym roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna, jeden z najmłodszych przewoźników kolejowych w Polsce obchodzi 5 rocznicę utworzenia. 15 czerwca 2014 roku na tory województwa łódzkiego wyjechał pociąg ŁKA z Łodzi do Sieradza. W 2018 roku spółka przewiozła prawie 4,7 miliona pasażerów. Jak wyglądały początki ŁKA, a jakie są plany na przyszłość?

 

 

Pierwszy projekt połączeń aglomeracyjnych powstał już w czerwcu 2010 roku, kiedy Marszałek Województwa Łódzkiego Włodzimierz Fisiak oraz Wicemarszałek Witold Stępień podpisali porozumienie z prezydentami i burmistrzami 12 miast o utworzeniu wspólnych połączeń kolejowych. Od tego dnia rozpoczęły się przetargi na pociągi i infrastrukturę linii kolejowych, które potrwały aż do 2014 roku. W tym właśnie roku uruchomiono pociągi ŁKA z Łodzi do Sieradza, Zgierza, Koluszek i Łowicza. Oprócz tego powstała specjalna linia miejska pomiędzy stacją Łódź Kaliska i Łódź Widzew. W następnym roku uruchomiono połączenia do Kutna, a w 2016 – pomiędzy Koluszkami i Skierniewicami. Pojawiły się także weekendowe pociągi ŁKA Sprinter do Warszawy oraz powrotne. W tym roku ŁKA rozszerzyła swoją ofertę o Tomaszów Mazowiecki oraz Radomsko.

Wszystkie pociągi ŁKA obsługiwane są wyłącznie komfortowym, nowoczesnym taborem w postaci elektrycznych zespołów trakcyjnych Stadler Flirt oraz Newag Impuls II, które zakupione zostały już w trakcie istnienia ŁKA. Każdy z nich może pomieścić od 120 do 160 pasażerów na miejscach siedzących, są też przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Każdy ze składów jest klimatyzowany. W razie potrzeby przewiezienia większej liczby podróżnych, jednostki tego samego typu można ze sobą sprzęgać. Rozpoczęły się również prace związane z przebudową 10 dwuczłonowych Flirtów na trzyczłonowe. Cały czas trwa produkcja i dostawy nowych Impulsów.

W pierwszym roku swojego funkcjonowania Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła 324 228 osób, a w 2018 roku było ich aż 4 692 230! Według danych z 2019 roku, Łódzką Koleją Aglomeracyjną podróżuje dziennie około 16 000 pasażerów, a więc prognozuje się, że wynik za cały rok wyniesie 5,7 miliona przewiezionych osób.

Pociągi ŁKA utrzymują poziom punktualności powyżej 90%, a sprawność użytkowanych przez spółkę pojazdów wynosi ponad 99%. Planuje się, że do końca 2019 roku, ŁKA „wyjeździ” 3,1 mln pociągokilometrów.

Powstanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej odwróciło panujący od 2011 trend spadkowy liczby pasażerów kolei regionalnych w województwie łódzkim. Od 2014 roku odnotowuje się stały wzrost liczby pasażerów tego typu pociągów. ŁKA jest jednym z trzech w województwie kolejowych przewoźników lokalnych – obok Przewozów Regionalnych i Kolei Mazowieckich.

Jest to również pierwszy w Polsce przewoźnik kolejowy, który daje możliwość zarezerwowania miejsca, wybranego na schemacie wnętrza pociągu – taka usługa dostępna jest przy kupowaniu biletu na pociągi ŁKA Sprinter, jeżdżące w weekendy do Warszawy i z powrotem.

Warto także wspomnieć, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna jako pierwszy przewoźnik kolejowy przystąpiła do rządowego programu Dostępność+. W momencie startu działalności tego projektu, wszystkie składy ŁKA były całkowicie dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych.

Pomimo trwających modernizacji i związanych z tym niedogodności, ŁKA jest wciąż wysoko oceniana przez podróżnych. W 10-stopniowej skali ocen otrzymała w I połowie 2019 roku średnią 7,9. Oceniane były: jakość informacji nt. podróży (7,8), dostępność tych informacji (7,7), dostępność biletów (8,3), realizacja usługi (8,0), komfort w pociągu (8,3) oraz stacje i przystanki kolejowe (7,3).

Życzymy więc wielu kolejnych lat rozwoju i modernizacji oraz zadowolenia pasażerów z Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Podobne artykuły