2,8 mld zł strat spółek kolejowych pod rządami koalicji PO-PSL
Portal nakolei.pl przeprowadził analizę wyników głównych spółek kolejowych w okresie rządów PO-PSL w latach 2011-2008 oraz w okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości w latach 2007-2006. Analizę przeprowadzono w oparciu o sprawozdania finansowe głównych spółek kolejowych, czyli PKP Cargo, PKP Intercity, Przewozy Regionalne oraz PKP PLK. Analiza dotyczy wyników netto tych podmiotów.
Poniżej prezentowane jest zestawienie zbiorcze otrzymanych analiz:
2011-2008 2007-2006
Przewozy Regionalne -659,0 mln zł -112,1 mln zł
PKP Intercity -245,7 mln zł +80,0 mln zł
PKP Cargo -340,8 mln zł +58,4 mln zł
PKP PLK -1 504,1 mln zł -306,6 mln zł
RAZEM -2 749,7 mln zł -280,3 mln zł
W okresie czterech lat rządów PO-PSL główne spółki kolejowe odnotowały rekordową wielkość strat wynoszącą blisko 2,8 mld zł. To było prawie dziesięciokrotnie gorzej aniżeli w okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości. Najgorszy wynik spośród analizowanych spółek kolejowych odnotowało PKP PLK gdyż jej strata wyniosła ponad 1,5 mld zł następnie były Przewozy Regionalne ze stratą netto w wysokości 659 mln zł oraz PKP Cargo z ujemnym wynikiem wynoszącym 340,8 mln zł. Natomiast w okresie 2006-2007 najlepszy rezultat osiągnęła spółka PKP Intercity osiągając zysk netto w wysokości 80 mln zł oraz PKP Cargo z dodatnim wynikiem finansowym na poziomie 58,4 mln zł.
Niestety stratę wynikającą ze złego zarządzania głównymi spółkami kolejowymi w latach 2008-2011 w wysokości prawie 2,8 mld zł musieliśmy pokryć my wszyscy podatnicy. Dlatego nie możemy się godzić na bylejakość w należytym prowadzeniu powierzonego majątku gdyż w końcu to my obywatele za to płacimy.
Kolejny wniosek płynący z powyższej analizy jest taki, że upolitycznienie kolei w ostatnich latach było bardzo szkodliwe dla jej rozwoju.
{jcomments on}