Infrastruktura Wiadomości
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

11 dni do uruchomienia Warszawy Głównej. Wyścig z czasem [ZDJĘCIA]

11 dni do uruchomienia Warszawy Głównej. Wyścig z czasem [ZDJĘCIA] Fot. NaKolei.pl

Do uruchomienia nowej stacji Warszawa Główna zostało 11 dni. Wykonawcę goni czas, a pracy jeszcze trochę jest. Na teren budowy sprowadzono licznie budowlańców.

Pierwszy pociąg na stacji Warszawa Główna ma zatrzymać się już 14 marca. Dzisiaj PKP PLK zaprezentowały stan faktyczny stacji, a tam dziennikarzy przywitało liczne grono pracowników Trakcji, którzy realizowali “prace wykończeniowe”. Dopiero w przyszłym tygodniu zaplanowane są jazdy testowe dla maszynistów.

Kilkukrotnie zmieniano termin oddania do użytku nowej stacji. Jak mówią PLK składało się na to kilka czynników.

Przed przystąpieniem do realizacji nie przewidywaliśmy konieczności zmiany w lokalizacji przestawienia zabytkowego taboru. Rozmowy z Stacją Muzeum troszeczkę trwały, celem umożliwienia takiej korekty, która umożliwiałaby zachowanie Stacji Muzeum. Kolejna przyczyna to było uzgodnione ustalenia z gestorami sieci. W naszych terenach czasami zdarzają się linie, które są niezinwentaryzowane, a są one ważne dla gestorów – powiedział  Rafał Banaszkiewicz, Dyrektor Projektu PKP PLK S.A.

Stacja będzie znowu czynna po ponad 20 latach. Z Warszawy Głównej przewidziano kilkanaście połączeń POLREGIO i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie do Łodzi Fabrycznej oraz Kolei Mazowieckich do  Skierniewic, Grodziska Mazowieckiego, Piaseczna, Dobieszyna i Łowicza, Sochaczewa.

Po co Warszawa Główna?

Nowa stacja została zbudowana z myślą o przebudowie Warszawy Zachodniej oraz linii średnicowej. Nowa stacja ma zostać uruchomiona 14 marca, a już 26 marca na stacji Warszawa Zachodnia PKP PLK zamykają dwa perony, tym samym część pociągów zostanie przeniesionych na Warszawę Główną. Gdyby nastąpiło opóźnienie w realizacji prac na Warszawie Głównej, za którą odpowiada Trakcja, nastąpiłoby utrudnienia dla innej inwestycji, czyli Warszawa Zachodnia, za którą odpowiada Budimex.

Jak ostatecznie ma wyglądać stacja?

Zbudowane są dwa 350-metrowe perony z dojściem od ul. Towarowej. Wykonawca przygotowuje oświetlenie oraz wiaty. Podróże ułatwi czytelne oznakowanie, nagłośnienie oraz umieszczone w  gablotach dodatkowe informacje z rozkładami jazdy. Obok peronów od strony ul. Towarowej przewidziano parking Kiss&Ride. Obecnie dojście będzie wyłącznie od ulicy Towarowej.

Na stacji zamontowane są tory i rozjazdy. Zbudowana jest nowa nastawnia, z której będzie prowadzony ruch. Przygotowywane są do pracy urządzenia sterowania ruchem kolejowym Wykonawca reguluje rozwieszoną wcześniej sieć trakcyjną. Wiadukt kolejowy nad dalekobieżną linią średnicową zapewni bezkolizyjny przejazd pociągów z Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Głównej. Testy obciążeniowe potwierdziły sprawność nowego obiektu.

Prace nad budową kładki jeszcze będą trwać do prawdopodobnie czerwca. Obiekt zapewni dogodny dostęp na nowe perony od Al. Jerozolimskich i ul. Kolejowej. Mieszkańcy wygodnie przejdą nad torami między Ochotą a Wolą. Na przygotowanych już filarach ułożone będą stalowe przęsła. Najdłuższe 260-tonowe przęsło nad linią średnicową będzie miało ponad 50 m długości.

Kładka miała być gotowa, ale zmieniliśmy technologię realizacji na mocowanie. Ona wstrzymywałaby nam roboty torowe. Wykonawca w uzgodnieniu z zamawiającym wprowadził korekty do dokumentacji, tak żebyśmy nie musieli czekać, tylko rozpocząć realizacje torowe – powiedział Rafał Banaszkiewicz, Dyrektor Projektu PKP PLK S.A.

Niewykluczone, że pojadą pociągi dalekobieżne

Jak mówią PKP PLK, niewykluczone, że na Warszawę Główną zajadą pociągi dalekobieżne. Na końcu stacji przygotowano rozjazdy, gdzie manewrować mogłyby lokomotywy.

Otwarcie stacji Warszawa Główna pozwoli na rozkładowe prowadzenie ruchu pociągów podczas przebudowy stacji Warszawa Zachodnia oraz prac na linii średnicowej. Stacja zwiększy możliwości podróży koleją w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia realizowany jest w trybie „projektuj i buduj”. Wartość to ponad 87 mln zł.

Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. NaKolei.pl
Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.
Fot. PKP PLK S.A.