Redakcja naszego portalu otrzymała materiał podsumowujący pierwsze 100 dni pracy nowego Zarządu PKP Intercity. Przesłane informacje zawierają szczegółowy opis działań i planów spółki na najbliższe miesiące, a także długoterminowe cele na przyszłość.
Więcej miejsc w pociągach i nowoczesny tabor
Jednym z priorytetów nowego Zarządu było zwiększenie dostępności miejsc w pociągach, szczególnie w okresach szczytowych.
Naszym celem było zapewnienie pasażerom jak największej liczby miejsc, szczególnie podczas długich weekendów majowego i czerwcowego oraz w trakcie wakacji – podkreślono w materiale
W ramach tych działań PKP Intercity odbierało i wdrażało do ruchu nowe lokomotywy Griffin oraz rozszerzyło park taborowy, co pozwoliło na uruchomienie dodatkowych pociągów i wzmocnienie istniejących składów.
Inwestycje warte miliardy złotych
Materiał informuje również o podpisaniu dwóch kluczowych umów na zakup nowego taboru.
Kontrakt z Newagiem na 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych oraz umowa z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych na dostawę 300 nowoczesnych wagonów to kluczowe inwestycje, które mają na celu rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych oraz poprawę jakości usług – czytamy w dokumencie
Inwestycje te mają łączną wartość blisko 8 miliardów złotych i są częścią strategii modernizacji taboru PKP Intercity.
Przyszłość i przygotowania do liberalizacji rynku
Zarząd PKP Intercity przygotowuje się także do liberalizacji rynku przewozów w Polsce, planowanej na rok 2030. W przesłanym materiale czytamy:
Długoterminowym celem jest przygotowanie spółki do otwarcia rynku na konkurencję, co obejmuje m.in. zakup nowoczesnych pociągów o prędkości minimum 250 km/h oraz piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Nowy tabor ma uzupełnić ofertę Pendolino i podnieść jakość usług przewozowych.
Krytyczne opinie i wyzwania
Podczas tych stu dni pojawiało się również wypowiedzi eksperckie z pewną dozą krytyki, a także niepokoju. Wskazywano na wyzwania związane z realizacją ambitnych planów nowego Zarządu. W szczególności zwraca się uwagę na opóźnienia w dostawach nowych lokomotyw, które mogą wpłynąć na zdolność PKP Intercity do zwiększenia liczby połączeń i poprawy jakości usług.
Dodatkowo, krytycy obawiają się, że koszty inwestycji mogą być zbyt wysokie, a realizacja projektów może być trudniejsza, niż przewidywano, co stanowi ryzyko finansowe dla spółki.
Nie brakuje również obaw dotyczących zgodności nowych technologii z oczekiwaniami pasażerów, szczególnie w kontekście komfortu podróży i niezawodności usług.