Infrastruktura KDP Przewozy pasażerskie Strategia Wiadomości

10 szybkich “szprych”. Przy okazji budowy CPK powstanie aż 1600 km nowych linii kolejowych!

10 szybkich “szprych”. Przy okazji budowy CPK powstanie aż 1600 km nowych linii kolejowych! Fot. CPK

Jak wynika z uzgodnień spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury, w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych ok. 1,6 tys. km nowych linii. Z tego 140 km jako tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej- donosi portal pasazer.com.

Kolejowa części Programu CPK to pajęczyna nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W efekcie jej powstania dojazd pociągiem do centralnego lotniska zajmie nie dłużej niż 2 godz. W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju.

 

Fot. CPK
Fot. CPK

10 kolejowych „szprych” zbiega się w projektowanym węźle przesiadkowym w rejonie Baranowa i w Warszawie. Taki układ jest praktyczny i funkcjonalny w swojej prostocie. Docelowo umożliwi on skomunikowanie nawet odległych od CPK obszarów w atrakcyjnym czasie podróży przy zastosowaniu pociągów jeżdżących z prędkością do 250 km/godz.– powiedział Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

Każda ze „szprych” składać się ma z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury.

Założonym standardem początkowym nowo budowanych linii dużych prędkości – w pierwszej kolejności między Warszawą i Łodzią, później m.in. do Wrocławia i Poznania – będzie ich przystosowanie do prędkości 250 km/godz., z parametrami technicznymi umożliwiającymi ewentualne późniejsze podniesienie tych prędkości- czytamy.

Korzyści z inwestycji kolejowych w ramach Programu CPK są niezaprzeczalne. Ponad 100 polskich miast znajdzie się w strefie gwarantującej dojazd do CPK w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. To pozwoli na skomunikowanie za sprawą lotniskowo-kolejowego węzła CPK większości najważniejszych ośrodków miejskich w Polsce– podkreśla wiceminister Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

Szybkie “szprychy”

W ramach etapu zero powstanie nowa linia kolejowa Warszawa-CPK-Łódź Fabryczna, czyli pierwszy odcinek zarzuconego w 2012 r. projektu Kolei Dużych Prędkości (tzw. „igrek”). W rejonie Baranowa powstanie węzeł, którego częścią będą łączniki między CPK a istniejącymi liniami:

  • nr 1 i 4 (Warszawa – Grodzisk Maz. – Łódź z odbiciem CMK w stronę Katowic)
  • nr 3 (Warszawa – Kutno – Poznań) Docelowo na potrzeby Programu CPK zostanie zbudowana też linia CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Żyrardowa do CPK, a dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta.
Fot. CPK
Fot. CPK

Oto najważniejsze elementy inwestycji kolejowych Programu CPK w podziale na „szprychy”: 

  • Szprycha nr 1 (Pomorze, Kujawy): >CPK – Płock – Włocławek – Grudziądz – Tczew –Trójmiasto (CMK Północ) – Lębork – Słupsk; Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg;
  • Szprycha nr 2 (Warmia): CPK – Warszawa – Nasielsk – Ciechanów – Działdowo – Olsztyn;
  • Szprycha nr 3 (Podlaskie, Mazury): CPK – Warszawa – Zielonka – Tłuszcz – Czyżew – Białystok – Kuźnica – granica państwa Białystok – Ełk – Suwałki – Trakiszki – granica państwa; Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko;
  • Szprycha nr 4 (Siedlce, Biała Podlaska, Terespol): CPK – Warszawa – Siedlce – Łuków – Biała Podlaska – Terespol – granica państwa;
  • Szprycha nr 5 (Lubelskie): CPK – Warszawa – Otwock – Lublin – Trawniki – Chełm; Trawniki – Krasnystaw –– Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec – granica państwa;
  • Szprycha nr 6 (Radom, Podkarpackie): CPK – Grójec – Warka – Radom – Iłża – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Łętownia – Rzeszów – Sanok; Rzeszów – Jasło – Krosno;
  • Szprycha nr 7 (Kielce i Tarnów): CPK – CMK – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Kraków – Podłęże – Nowy Sącz/Chabówka; WMŚ – Czechowicz-Dziedzice – Jastrzębie Zdrój – granica państwa; WMŚ – Katowice; CMK – Opoczno – Końskie –Kielce – Busko Zdrój – Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna;
  • Szprycha nr 8 (Częstochowa, Opolszczyzna): CPK – Skierniewice – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko;
  • Szprycha nr 9 (Wielkopolskie, Lubuskie, Zachodniopomorskie): CPK – Łódź – Sieradz – Wieruszów – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Lubawka – granica państwa; Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin – Szczecin Goleniów; Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra; Poznań – Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski;
  • Szprycha 10 (Kutno, Konin, Poznań): >CPK – Warszawa – Sochaczew – Kutno – Konin – Swarzędz – Poznań.

pc/pasazer.com