W nowo opublikowanym raporcie Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER) podkreślono znaczące wyzwania związane z transportem drogowym, ze szczególnym uwzględnieniem roli samochodów ciężarowych. Raport ten rzuca światło na negatywne aspekty transportu drogowego i jednocześnie eksponuje liczne zalety transportu kolejowego.
Z omówienia raportu, którego dokonał Urząd Transportu Kolejowego wynika, że dane za rok 2020 jasno wskazują, iż kolizje z udziałem pojazdów ciężarowych często kończą się tragicznie, szczególnie w Polsce, gdzie odnotowano alarmująco wysoką liczbę ofiar śmiertelnych.
Zgodnie z raportem CER, transport drogowy, zwłaszcza za pomocą ciężkich pojazdów ciężarowych, powoduje wykładniczy wzrost uszkodzeń dróg. Konsekwencją tego jest wzrost kosztów utrzymania i modernizacji infrastruktury drogowej, w tym konieczność dostosowania przejazdów kolejowo-drogowych.
Raport zwraca uwagę na możliwe negatywne skutki zmian w normach dotyczących pojazdów ciężarowych, które mogą spowodować przeniesienie ładunków z transportu kolejowego i kombinowanego na drogowy, z negatywnymi konsekwencjami dla całego systemu transportowego.
Transport kolejowy okazuje się być znacznie bardziej energooszczędny niż drogowy, aż 7 razy bardziej efektywny pod względem zużycia energii, co jest wynikiem lepszych parametrów fizycznych, takich jak mniejsze opory toczenia.
CER w swoim raporcie sugeruje dostosowanie wymiarów samochodów ciężarowych do potrzeb transportu kombinowanego, co pozwoli na lepsze wykorzystanie zalet transportu kolejowego i żeglugi śródlądowej, przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności drogowej. Podkreślona została również możliwość zmniejszenia emisji CO2 i rozwiązania problemu niedoboru kierowców pojazdów ciężarowych poprzez większe wykorzystanie transportu kolejowego.
Podsumowując, CER zwraca uwagę, że kolej, jako środek transportu, oferuje bezpieczniejsze, bardziej ekologiczne i efektywniejsze rozwiązania logistyczne, z jednym maszynistą będącym w stanie zastąpić nawet 40 kierowców ciężarówek. Taki kierunek rozwoju transportu może przynieść znaczące korzyści zarówno dla bezpieczeństwa, jak i dla środowiska.