Strona główna » Wiadomości » Umowa na Swarzędz – Barłogi podpisana

Umowa na Swarzędz – Barłogi podpisana

Redakcja

W Koninie została podpisana pierwsza z trzech umów na modernizację linii kolejowej E 20. Dotyczy odcinka między Swarzędzem a Barłogami.

Kontrakt został podpisany między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a spółką Torpol. Jego wartość to 840 mln zł netto. Roboty mają rozpocząć się w połowie czerwca. Z umowy wynika, że wykonawca zmodernizuje 100 km torów i wymieni 300 km sieci trakcyjnej, oraz 111 rozjazdów. Renowacji zostanie poddanych także siedem mostów i tyleż samo wiaduktów kolejowych.

Ponadto w Koninie zostanie wybudowane nowoczesne lokalne centrum sterowania (LCS), które zapewni bezpieczniejszy przejazd pociągów pasażerskich i towarowych między Swarzędzem a Kołem. To jeden z głównych elementów zwiększających przepustowość linii Warszawa – Poznań.

Wraz z modernizacją linii kolejowej, przebudowane zostaną perony na stacjach Konin i Koło. W Koninie powstaną dwa nowe 400 – metrowe perony, przebudowane zostanie przejście pod torami. Wybudowane zostanie ponadto nowe przejście pod torami w ciągu ul. Torowej, które zastąpi obecną kładkę. Wspólnie z miastem Konin wybudowany zostanie wiadukt drogowy na połączeniu ul. Wyzwolenia i Paderewskiego. Dwa nowe perony powstaną też na stacji Konin Zachód.

W Kole Torpol także wybuduje dwa nowe 400 – metrowe perony. Wejście na peron nr 1 ułatwi pochylnia, a peron nr 2 zyska windę. Wygodne przejście pod torami zastąpi – tak jak w Koninie – kładkę.

Prace na linii E-20 między Swarzędzem a Barłogami mają potrwać od 12 czerwca br. do końca czerwca 2019 roku. I w tym czasie zaplanowano zamknięcia obu torów, ale fragmentami. Najpierw (do lipca przyszłego roku) zamknięty zostanie 60 – kilometrowy odcinek Podstolice – Konin. W okresie lipiec 2018 – czerwiec 2019. zamknięty będzie odcinek Konin- Barłogi (40 km). Na odcinku Swarzędz – Podstolice roboty będą wykonywane w jednym torze. Ruch pociągów będzie wówczas prowadzony drugim torem.

W czasie realizacji inwestycji zostanie wstrzymany ruch pociągów regionalnych – zamiast nich będzie kursować zastępcza komunikacja autobusowa. Pociągi dalekobieżne na trasie Warszawa – Poznań będą zaś jeździć objazdem przez Kutno, Inowrocław Rąbinek i Gniezno.

Linia kolejowa łącząca Warszawę z Poznaniem jest bardzo ważną częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk. Brak modernizacji linii w przyjętym i akceptowanym przez UE zakresie oznaczałby degradację trasy, brak oczekiwanej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych – tłumaczy Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ds. realizacji inwestycji.

Przebudowa linii zwiększy możliwości przepustowe i pozwoli na przejazd nawet 500 pociągów na dobę.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x