Wywiady

Siemens wykonał świetną robotę z Vectronami

Siemens wykonał świetną robotę z Vectronami

Siemens pochwalił się, że sprzedał już ponad 500 Vectronów w całej Europie. Z lokomotyw korzysta obecnie już 31 spółek kolejowych z 14 krajów. O bezprecedensowym sukcesie Vectronów, ich modułowości, a także o postępującej digitalizacji rozmawiamy z Krzysztofem Celińskim – dyrektorem branży Mobility w Siemens Sp. z o.o. oraz klientami firmy w Polsce. Pierwsza część materiału poniżej. Zapraszamy.

 

W pierwszej części: Siemens wykonał świetną robotę z Vectronami.

Przeczytasz w niej m.in. o tym:

  • Co stoi za spektakularnym sukcesem lokomotyw Vectron?
  • Dlaczego Siemens postawił na modułowość w swoich pojazdach?
  • Co o Vectronach sądzą jego klienci?
  • Jak digitalizacja może wpłynąć w przyszłości na całą branżę?

Nakolei.pl: W ostatnich miesiącach Vectrony to hasło, które dość często przewijało się  w mediach branżowych. Jest zamówienie dla PKP Cargo, z kolei na wiosnę przyszłego roku planowane są dostawy do Kolei Austriackich. Jak wygląda dalsza perspektywa zamówień? Jakie jest zainteresowanie tym produktem zarówno ze strony rodzimych, jak i zagranicznych firm?

Krzysztof Celiński: Obecnie na świecie obserwujemy zmianę tendencji. Dotychczas, zwłaszcza w latach 90-tych, wszystkie produkowane pojazdy były dostosowywane do indywidualnych potrzeb zamawiających. W efekcie mieliśmy bardzo krótkie serie, a zamawiający bardzo często określali jakieś szczególne techniczne rozwiązania, które bardzo podrażały koszt wytwarzania, chociażby przy projektowaniu, gdzie trzeba było dostosowywać wymaganą dokumentację.

– Obecnie coraz ważniejszym czynnikiem są koszty. W związku z powyższym Siemens przyjął zasadę, ze będzie robił pojazdy modułowe, które mogą mieć szerokie zastosowanie, stosunkowo łatwo będzie je dostosować do potrzeb kolei austriackich, polskich itd. Wszystko to będzie możliwe do osiągnięcia stosunkowo niewielkim kosztem. Dzięki temu, że jest to pojazd modułowy, który w zasadzie spełnia wymagania dowolnego przewoźnika towarowego, czy też pasażerskiego, może być masowo produkowany, taniej oferowany i szybciej wyprodukowany. Taką koncepcją jest Vectron. Konstrukcja jest zunifikowana i nie ma potrzeby jej przeprojektowywania za każdym razem.

Jak dodaje Celiński obecnie po europejskich torach jeździ już ponad 250 lokomotyw, a kolejne tyle wyjedzie na tory w ciągu najbliższych kilku lat. Wśród dużych kontraktów można wymienić m.in. dostawę 200 Vectronów dla Kolei Austriackich. Nie należy zapominać o kontrakcie w Finlandii, gdzie Siemens do 2026 roku dostarczy 80 lokomotyw (z opcją na 97 kolejnych sztuk!) oraz zamówieniach w Szwajcarii i dla ELL.

Co o Vectronach sądzą jego klienci? Zapytaliśmy o to w biurze prasowym PKP Cargo.

– Lokomotywy Vectron oznaczone jako EU46 pozwalają PKP CARGO samodzielnie prowadzić składy z Polski do kilku krajów Unii Europejskiej bez konieczności podmiany środka trakcyjnego na granicy. Lokomotywy w barwach PKP CARGO prowadzą w relacjach międzynarodowych transporty węgla, stali, samochodów, tłucznia, koksu, zboża, rud, żużla, różnego rodzaju cystern czy kontenerów. Ich średnie roczne przebiegi to około 150 tys. km. Każda z maszyn o numerach od 501 do 512 odebranych dotychczas od producenta jest dopuszczona do ruchu na terenie Polski i pięciu krajów Unii Europejskiej: Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii i Węgier. Lokomotywy w barwach PKP CARGO możemy zobaczyć m.in. na trasach: do Norymbergii, Berlina, Schweinfurtu, Rheinhausen, Hamburga, Wustermark.

fot. SIemens Sp. z o.o.
Lokomotywy Vectron w barwach PKP Cargo
Lokomotywy Vectron w barwach PKP Cargo
Lokomotywy Vectron w barwach PKP Cargo
Lokomotywy Vectron w barwach PKP Cargo
Lokomotywy Vectron w barwach PKP Cargo
Lokomotywy Vectron w barwach PKP Cargo
Lokomotywy Vectron w barwach PKP Cargo
Lokomotywy Vectron w barwach PKP Cargo
navigate_before
navigate_next

Na czym polega modułowość Vectronów?

Krzysztof Celiński: Vectron jest bardzo uniwersalną platformą, która ze względu na swój modułowy charakter pozwala na pracę w różnych systemach zasilania trakcyjnego i w różnych wariantach mocy. Dzięki temu lokomotywa może realizować różnorodne zadania przewozowe. Podstawowym założeniem jest wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym dla całej Europy. Klient nie może pozwolić sobie na to, aby lokomotywa stała. Jeśli spojrzymy na rynek krajowy, to PKP Cargo ma w zasadzie nieliczne pociągi, które mogą spełnić warunek 1000 km dziennego przebiegu.Digitalizacja a inteligentne systemy serwisowania

W rozmowie z Krzysztofem Celińskim da się zauważyć, że wielokrotnie przebija się hasło digitalizacja. Podczas zakończonego w maju 2017 r. Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach mówił tak:

Kolej zbliża się do przemysłu lotniczego. Wśród trendów obecnych w produkcji taboru warto zauważyć i wyszczególnić dwa główne – modułowość, obecną m.in. w lokomotywach Vectron, czy energooszczędność – wprowadzoną do napędów najnowszych elektrycznych zespołów trakcyjnych Mireo. Uniwersalne elementy pozwalają w znacznym stopniu obniżyć koszty produkcji. Producenci coraz silniej stawiają także na digitalizację i dokładną analizę funkcjonowania poszczególnych podzespołów by skracać czas napraw i serwisu.

Analiza zebranych danych z pojazdu pozwoli określić potrzeby serwisowe

Krzysztof Celiński zauważa, że postępująca digitalizacja w przyszłości wymusi albo spowoduje rezygnację zamawiających z formuły nieobowiązkowych przeglądów. Celiński przewiduje, że nastąpi odejście od sztywnego systemu, że po określonym przebiegu jest do wykonania konkretny serwis, na którymś poziomie. Według niego przyszłością są urządzenia pomiarowe w pojeździe, które pozwolą określić, czy należy wykonać przegląd. Jak dodaje w tym kierunku poszły koleje niemieckie, który przy okazji realizacji kontraktu z Siemensem, zdecydowały się na taki ruch. Najpoważniejszy argument za tym rozwiązaniem?

Krzysztof Celiński: Takie rozwiązanie pozwala na świadczenie mobilnej usługi serwisowej u klienta bez angażowania specjalnych środków na transport pojazdów do centrum serwisowego wykonawcy.

Koniec pierwszej części.

W drugiej części: Celiński: Idziemy w tym kierunku, aby ułatwiać utrzymanie, zmniejszać koszty cyklu życia produktu, bo tylko tym możemy później wygrać.

Przeczytasz w niej m.in. o tym:

  • Jakie są plany Siemensa na bieżący rok i kolejne lata w kraju i zagranicą?
  • Dlaczego nasz rynek nie doszedł jeszcze, do takiego stopnia rozwoju, jak rynki zachodnioeuropejskie?
  • O specjalnym dziale badań klimatycznych Siemensa

Rozmawiali Katarzyna Kątna i Rafał Polaczek