Tabor Transport miejski
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-pesa

Siemens dostarczy pociągi metra X dla wiedeńskiego Wiener Linien

Siemens dostarczy pociągi metra X dla wiedeńskiego Wiener Linien fot. Siemens

Aż 34 nowe pociągi metra X trafią z taśmy produkcyjnej Siemensa do wiedeńskiego operatora transportu zbiorowego Wiener Linien. Będą kursować na linii U5 w stolicy Austrii od 2024 roku.

Siemens realizuje zamówienie, jakie w 2017 roku złożyła społka Wiener Linien GmbH & Co KG będąca operatorem transportu zbiorowego w Wiedniu. Tam dostarczone będą 23 nowe pociągi metra X. To nowa generacja metra oparta wizualnie o kursujące tam już pojazdy. Docelowo pociągi X będą kursowały tam od 2024 roku na linii U5. Pierwsze dostawy z wiedeńskiej fabryki Siemensa będą miały miejsce w 2020 roku.

Nowe pociągi X są pojazdami złożonymi z sześciu wagonów. Pojadą w pełni automatycznie, jednakże będą posiadały opcję działania w trybie półautomatycznym lub ręcznym na innych liniach metra. Tak wyglądają na zewnątrz i w środku:

NaKolei.pl - Siemens dostarczy pociągi metra X dla wiedeńskiego Wiener Linien
fot. Siemens
fot. Siemens
fot. Siemens
fot. Siemens

Jak widać pojazd przewiduje miejsca siedzące zarówno w znanym w Polsce układzie siedzeń bokiem do kierunku jazdy jak i w układzie typowo autobusowym. Jest też sporo miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich oraz matek z dziećmi w wózkach spacerowych. Nowe pociągi X będą wykonane z aluminium. Będą osiągać prędkość maksymalną do 80 km/h. Rozstaw szyn to 1.435 mm, długość pojazdu ze sprzęgami to 111.220 mm, szerokość wagonu: 2.850 mm. Maksymalna liczba miejsc to 928, w tym 200 siedzących (obliczeniowo dla 4 pasażerów na m2). Pojazdy te jako pierwsze na świecie będą posiadały nowy system informacji pasażerskiej FGI Plus.

Jak zapowiedziała Sabrina Soussan, prezes branży Mobility w Siemens AG, Spółkę cieszy, że może zbudować dla Wiednia trzecią generację metra. To kolejna owocna współpraca z Wiener Linien po dostawie ,,Srebrej Strzały z 1972 roku i pojazdów ,,V-kach”, które dostarczono w 2000 roku.

W ramach kontraktu Siemens będzie prowadził serwisowanie i prace konserwacyjne przy pojazdach przez okres 24 lat. Umowa przewiduje zamówienie dodatkowych 11 pociągów. oraz opcje na dodatkowe 11 pociągów.