Ekonomia i rynek Przewozy towarowe Wiadomości

Rekordowe przewozy intermodalne

Rekordowe przewozy intermodalne Fot. PKP CARGO

W 2017 roku prawie o 2 mln ton wzrosła ilość ładunków intermodalnych na kolei w porównaniu do 2016 roku.

 

Z informacji Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w poprzednim roku przewieziono 14,7 mln ton takich towarów. Oznacza to wzrost o prawie 15% w porównaniu z rokiem 2016 (1,9 mln ton). Są to najlepsze wyniki tego segmentu w historii.

Dla porównania w 2010 roku intemodal odpowiadał za 4,4 mln ton ładunków kolejowych, w 2012 było to 8,1 mln ton, a w 2015 – 10,4 mln ton. To pokazuje też, że od lat ten segment rynku rośnie bardzo systematycznie. – Wzrost przewozów intermodalnych wskazuje jego rosnące znaczenie dla rozwoju przemysłu. W kontenerach transportowane różne grupy ładunków od wysokoprzetworzonych do tych o charakterze masowym. Konteneryzacja ładunków staje się coraz bardziej popularna ze względu na to, że oferując ten standard (m.in. znormalizowane wymiary) kontenery, umożliwiają szeroko pojętą intermodalność tej jednostki ładunkowej – wyjaśnia UTK.

Jednocześnie praca przewozowa wyniosła 5,4 mld tono-km i wzrosła o około 1 mld tono-km w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Istotnie wzrosła też liczba przewożonych jednostek jak i TEU odpowiednio o 130 tys. sztuk (do 1 mln 81 tys. sztuk) i 231 tys. TEU (1 mln 667,3 tys.).

W strukturze przewożonych jednostek, podobnie jak w latach poprzednich, dominowały kontenery 20 i 40-stopowe, które stanowiły w 2017 roku aż 91,5% wszystkich przetransportowanych jednostek.

W 2017 r. przewozy intermodalne na największą skalę pod względem przewiezionej masy i wykonanej pracy przewozowej wykonała spółka PKP Cargo, odpowiednio 46,4% i 50,2% udziału w rynku.

– Dane zebrane przez UTK wskazują na potencjał transportu intermodalnego i dalsze możliwości jego rozwoju. Istotne jest wprowadzenie projektu strategicznego dla wzrostu transportu intermodalnego w najbliższych latach. Szczególnie, że umożliwia on świetne wykorzystanie transportu kolejowego i drogowego. Te dwa środki transportu powinny więc ze sobą współpracować, a nie konkurować – zaznacza Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.