Ekonomia i rynek Przewozy pasażerskie Wiadomości

Punktualność pociągów pasażerskich w pierwszym kwartale

Punktualność pociągów pasażerskich w pierwszym kwartale Fot. PKP SA

Wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich w pierwszym kwartale przekroczył nieznacznie 90%.

To lepiej niż w ostatnim kwartale 2017 roku, ale gorzej w porównaniu do pierwszego kwartału rok temu. Urząd Transportu Kolejowego poinformował bowiem, że w I kwartale 2018 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich sięgnęła 90,14%, podczas gdy w tym samym okresie 2017 roku wyniosła 92,1%. Natomiast w czwartym kwartale punktualność spadła do 86,90%.

UTK zauważa, że tradycyjnie najbardziej punktualni są przewoźnicy operujący na wydzielonej infrastrukturze. Warszawska Kolej Dojazdowa ma najwyższy współczynnik punktualności  – 99,65%, niewiele gorsza jest PKP SKM w Trójmieście – 98,26%.

Natomiast najmniej punktualne były pociągi uruchamiane przez Koleje Małopolskie 73,44%, ale tylko nieznacznie lepszy wynik – 74,52% – osiągnęła spółka PKP Intercity.

Punktualnością powyżej średniej mogą się też pochwalić: Łódzka Kolej Aglomeracyjna (96,79%), SKM Warszawa (94,64%), Arriva RP (93,95%), Koleje Mazowieckie (91,45%) i Koleje Śląskie (90,76%).

W pierwszym kwartale bieżącego roku średni czas opóźnień pociągów na stacji końcowej wyniósł 9 minut 5 sekund (wraz z opóźnieniami do 5 minut). Największy odsetek stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut – 53,6% (blisko 49,5 tysiąca) oraz od 5 do 60 minut – 44,6% (prawie 41,2 tysiąca). Odwołano 2864 pociągi.

Urząd informuje również, że w okresie styczeń – marzec ‘18 licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 434,5 tys. pociągów, czyli o prawie 11 tys. więcej niż w tym samym okresie 2017 roku. Natomiast w czwartym kwartale 2017 roku przewoźnicy uruchomili 426,9 tys. pociągów.