Debaty

Przykład niemiecki w zarządzaniu bezpieczeństwem na polskiej kolei – odbyła się międzynarodowa konferencja

Przykład niemiecki w zarządzaniu bezpieczeństwem na polskiej kolei – odbyła się międzynarodowa konferencja fot. Południowy Klaster Kolejowy

2 grudnia (piątek) odbyla się międzynarodowa konferencja „Innowacje i bezpieczeństwo w transporcie kolejowym. Zarządzanie i technika”. Portal nakolei.pl objął wydarzenie patronatem medialnym.

Konferencja, która miała miejsce w hotelu Qubus w Katowicach zrzeszyla w merytorycznej dyskusji głównie ekspertów kolejowych z Polski jak i z Niemiec.

Spotkanie to zorganizowali Południowy Klaster Kolejowy, firma OTTIMA plus Sp. z o.o.  i BTS Rail Saxony.

Polsko-niemieckie wydarzenie skupilo się na tematach systemów zarządzania bezpieczeństwem i możliwości wdrażania ich do polskich spółek bazując na przykładzie zachodnich sąsiadów.

Konferencja potrwała 5 godzin – w tym czasie zaprezentowano m.in. sposoby wykorzystywania przez Niemców metody Risk Score Matrix czy metody RAMS. Porównano zastosowanie metod i technik zarządzania w Niemczech i w Polsce. Podczas piątkowego wydarzenia podjęto dyskusję w kwestii wykorzystania metody RAMS do zarządzania bezpieczeństwem i metody Risk Score Matrix wg Normy DIN V VDE V 0831-101(2011).

Spotkanie rozpoczął wykład dr hab. inż. Andrzeja Białasa z Instytutu EMAG na temat wsparcia technicznego dla Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem w transporcie. Wykład  Thomas’a Hahne’a (Leitung Vertrieb/Prokura AviRail Systems GmbH) „Wprowadzenie systemu wideo poprzez monitorowanie pojazdów kolejowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa” zostało przetłumaczone z języka niemieckiego symultanicznie.

O perspektywach kolei na Śląsku powiedział dr hab. inż. Adam Jabłoński (Wiceprezes firmy OTTIMA plus Sp. z o.o., Południowy Klaster Kolejowy) opowiedział o potencjałach rozwoju sektora kolejowego w województwie śląskim.

Dr hab. inż. Marek Jabłoński (Prezes firmy OTTIMA plus Sp. z o.o., Południowy Klaster Kolejowy) wypowiedział się w temacie ,,Jak praktycznie realizować Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa dla wyceny i oceny ryzyka oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009”.

Wśród prelegentów znaleźli się m.in. prof. nadzwyczajny dr hab. inż.  Marek Jabłoński (Prezes Południowego Klastra Kolejowego), dr hab. inż.  Adam Jabłoński (Wiceprezes Południowego Klastra Kolejowego, Katowice), Michał Zięcina (Departament Bezpieczeństwa-Wicedyrektor PKP PLK SA – Zarządzanie Infrastrukturą) czy Dr. Sebastian Pohlmann (Skeleton Technologies GmbH, Großröhrsdorf).