Ekonomia i rynek Przewozy pasażerskie Wiadomości

Powstaje Podhalańska Kolej Regionalna

Powstaje Podhalańska Kolej Regionalna Fot. PKP PLK

Zakopane – Nowy Targ to pierwsze połączenie, jakie zostanie uruchomione w grudniu w ramach Podhalańskiej Kolei Regionalnej.

Stanowi o tym porozumienie, jakie Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego z władzami samorządowymi z powiatów tatrzańskiego i nowotarskiego. Chodzi o miasta: Zakopane, Nowy Targ i Rabka-Zdrój oraz gminy: Biały Dunajec, Poronin, Szaflary i Raba Wyżna.

Na mocy tego porozumienia, samorząd wojewódzki kupi szynobusy do obsługi połączenia Zakopane – Nowy Targ, a miast i gminy  mają zając się budową dodatkowych przystanków i sąsiadujących z nimi parkingów oraz tras rowerowych doprowadzających do stacji i przystanków kolejowych. Województwo wskaże też przewoźnika, który będzie obsługiwał Podhalańską Kolej Regionalną. Najpewniej zostaną nimi Koleje Małopolskie.

Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego, nie kryję, że ten kolejowy projekt jest zbieżny z celami nakreślonymi przez władze regionalne. – Patrząc na sukces działających od niespełna trzech lat Kolei Małopolskich oraz uruchomionych przez nas linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, dziś już nikt nie ma wątpliwości, że rozwój atrakcyjnych połączeń kolejowych to przyszłość transportu publicznego w regionie. Wierzę, że i tu na Podhalu uda nam się stworzyć ofertę przewozową, która przekona mieszkańców, by zostawili samochód na parkingu, a do pracy, szkoły czy na wycieczkę wybrali się komfortowym i ekologicznym pociągiem Podhalańskiej Kolei Regionalnej – powiedział Krupa. – Chcemy, aby kolejowa rewolucja dotarła także na Podhale i poprzez uruchomienie wahadła między Nowym Targiem a Zakopanem rozładować wieczny korek na popularnej Zakopiance – dodał marszałek.

Zgadzają się z tym samorządowcy. – Musimy walczyć o rozwój komunikacji na naszym terenie. Alternatywą dla zatłoczonej Zakopianki jest właśnie kolej, którą można dotrzeć do pracy czy szkoły, a turyści mogą docierać do atrakcji – zaznaczył burmistrz Zakopanego Leszek Dorula.

Docelowo podhalańska kolej ma kursować na trasie Zakopane – Nowy Targ – Rabka. Roczna dotacja na utrzymanie Podhalańskiej Kolei Regionalnej ma wynieść od 4 do 5 mln zł. Z czego 2/3 pokryje samorząd wojewódzki, a resztę samorządy lokalne.

 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _

Kongres Rozwoju TransportuIV Kongres Rozwoju Transportu

23 października 2017 r., DoubleTree by Hilton Łódź

Tegoroczna, czwarta już edycja odbywa się pod hasłem przewodnim “Centralny Port Komunikacyjny(m) sercem Polski?

Gościem honorowym wydarzenia będzie Mikołaj Wild – pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kongres Rozwoju Transportu to jedno z największych niezależnych wydarzeń związanych z sektorem transportowym. Gromadzi przedstawicieli władzy centralnej, największe firmy branżowe oraz liczne grono ekspertów i obserwatorów rynku.

Bądź z nami 23 października 2017 r. w Łodzi i sprawdź, co słychać w branży!

www.kolejnazmiany.pl