Strona główna » Opinie » Komentarze » Podsumowanie roku 2016 – Ireneusz Merchel: Więcej przetargów i przyśpieszenie inwestycji PLK

Podsumowanie roku 2016 – Ireneusz Merchel: Więcej przetargów i przyśpieszenie inwestycji PLK

Redakcja

To był rok intensywnych zmian związanych z aktualizacją Krajowego Programu Kolejowego. To również zmiany organizacyjne w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. oraz wdrożenie programu inwestycyjnego na lata 2014 – 2020. To rok sprawnej organizacji przewozów podczas Światowych Dni Młodzieży. Spółka wprowadziła również merytoryczny dialog z wykonawcami.

W 2016 roku proces inwestycyjny w PLK istotnie przyspieszył. Wartość nowych przetargów na modernizację linii kolejowych, ogłoszonych w pierwszych dwóch latach programu inwestycyjnego (2015-2016), wzrosła do 27 mld zł (z planowanych 25 mld zł), co stanowi 40 % realizacji KPK.

– W 2016 r. ogłosiliśmy przetargi na kwotę ok 10 mld zł. W 2017 r. będziemy kontynuować realizację programu inwestycyjnego i spółka planuje ogłosić postępowania na kwotę ok. 12 mld zł. W końcu 2017 roku łączna kwota ogłoszonych przetargów będzie wynosić od 60 do 70 proc. wartości Krajowego Programu Kolejowego. – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.

W 2016 roku Zarząd PLK powrócił do cyklicznych spotkań z wykonawcami i producentami w ramach Forum Inwestycyjnego, przez Ministerstwo Infrastruktury i Bydownictwa powołana została także niezależna Rada Ekspertów Kolejowych w której PLK ma swoich przedstawicieli.

Rzeczowa współpraca z wykonawcami to warunek sprawnych inwestycji, dlatego m.in. szukamy dobrych rozwiązań już na etapie przetargów. Te rozwiązania to m.in.: odejście wyłącznie od kryterium ceny w wyborze najkorzystniejszej oferty, a zastosowanie innych kryteriów, np. zapewnienia dodatkowego wsparcia kluczowego personelu zespołu projektowego czy sposób organizacji wykonawcy. – podkreśla prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

fot. PKP PLK S.A.
fot. PKP PLK S.A.
fot. PKP PLK S.A.
fot. PKP PLK S.A.
fot. PKP PLK S.A.
fot. PKP PLK S.A.

W 2016 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły wiele ważnych inwestycji. Należą do nich m.in.: połączenie Łódź Widzew – Łódź Fabryczna oraz nowy dworzec Łódź Fabryczna, modernizacja linii Kraków – Rzeszów, most kolejowy Polska – Niemcy nad Nysą Łużycką, który ułatwi transport towarów na zachód, modernizacja szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk. Przebudowane zostały stacje i przystanki kolejowe m.in. w Gliwicach, Jeleniej Górze, Zielonej Górze, Częstochowie Stradomiu, Przeworsku. Kontynuowana jest przebudowa infrastruktury na węźle krakowskim. Przyspieszyły prace na linii Kraków – Katowice.

Dobrze wykonanym zadaniem była organizacja Światowych Dni Młodzieży –  największe wyzwanie logistyczne w ostatnich latach. W ciągu kilku dni na trasy wyjechało ponad 2,5 tys. pociągów rejsowych, blisko 400 pociągów specjalnych, które w sumie przewiozły 1,1 mln pasażerów. Dzięki dobrej współpracy spółek Grupy PKP, przewoźników samorządowych i służb publicznych wszyscy uczestnicy SDM podróżowali sprawnie i bezpiecznie.

W obecnym roku PLK kończy studia wykonalności. Będzie to rok projektantów i bardzo duże wyzwanie dla tego rynku, gdyż spółka zleca i podpisuje umowy w systemie „projektuj i buduj” oraz przetargi na projektowanie. Nowy rok będzie też początkiem robót, gdzie zaawansowanie w realizowanie inwestycji będzie na poziomie co najmniej 30 % wyższym niż w roku 2016. Kolejne dwa lata będą już latami wykonawców, gdzie realizacja inwestycji powinna być na poziomie 8 -10 mld zł.

Pamiętamy jednak, że zadaniem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest utrzymanie rozkładu jazdy, niezbędnego dla przewozu pasażerów i transportu towarów. Na liniach, które nie są modernizowane musimy bezwzględnie przestrzegać zasady, że dobre utrzymanie infrastruktury musi gwarantować stabilną ofertę dla przewoźników – mówi Ireneusz Merchel.

Spółka poważnie przygotowuje się do kolejnych projektów z KPK i związanych z nimi zmianami na trasach. Wszystkie inwestycje będą miały przygotowane – wspólnie z przewoźnikami i samorządami – takie rozwiązania komunikacyjne, które maksymalnie ograniczą zmiany w rozkładzie i skrócą czas realizacji inwestycji. Działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. uwzględniają również potrzeby wykonawców zaangażowanych w proces inwestycyjny, nie tylko realizację prac, ale i zapewnienie możliwości do przewóz materiałów.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x